Mazda utveckling & historia

Mazda utveckling & historia

Mazda bildades, som biltillverkare, i Hiroshima år 1921. Företaget hade varit en av de större japanska korktillverkare. Materialet användes som tätningsmedel i industrin. Naturmaterialet konkurrerade dock ut den syntetiska korken. Nytillsatte chefen Jujiro Matsuda lade därför om fabriken till fordonstillverkning. Utvecklingsarbetet med en motoriserad trehjuling påbörjades Men först år 1931 lämnade de första trehjulingarna fabriken under namnet Mazda Go.

1936 visades logon, som emblem med utsträckta vingar. Det skulle dock dröja ytterligare fyra år tills första bilen lämnade fabriken. År 1940 lanserades den första personbilen. En kompakt fyrsitsig familjesaloon producerades till år 1945. Då utsattes staden Hiroshima för den största katastrof som någonsin har inträffat i krigstid. En atombomb fälldes över staden. De icke raserade fabriksanläggningarna användes som akutsjukhus. Mazda tycktes få kraft ur sin mentala tro. Företaget gick ut med kraft i återuppbyggnaden. Redan vid slutet av året hade produktion av nyttofordon startats.

1949 kunde tillverkningen av fordon för försäljning återupptas. De första trehjulingarna exporterades till Indien och Kina. Den koncentrerade hjälpinsatsen under uppbyggnadstiden hade präglat utvecklingen av fordon till transportsektorn. Det japanska undret resulterade i Mazdas 30 olika modeller av transportfordon i slutet av 1950-talet. 1 maj 1960 lämnade de första massproducerade personbilarna fabriken. Modell City-Coupe R 360 följdes av den mindre Carol 360 två år senare.

Samtidigt pågick vidareutveckling av den så kallade rotationsmotorn. Tyske Felix Wankel hade år 1953 fått patent på sin wankelmotor. Mazda fick licens för vidareutveckling. Motorn har haft en stor betydelse i Mazdas bilar. Idag har företaget monterat in motorn i en provbil med eldrift. Den kan drivas med vätgas och är därför intressant som räckvidds förlängare i elbilar. En liten lätt reservmotor, som inte släpper ut koldioxid, är kanske lösningen för elbilens mottagning på bilmarknaden.

LÄS MER: Skrota Mazda bil gratis i Göteborg

År 1967 lanserades super sportbil Cosmo Sport 110 S med wankelmotor och senare även Eunos Cosmo med roterande motor. Över två miljoner sådana bilar har producerats. Med modell 323 slog sig Mazda in på världsmarknaden. I Tyskland blev den en veklig konkurrent till AudiOpel, och BMW. De svenska märkena Volvo och SAAB fick fler än Mercedes och Renault att konkurrera med. Och på den amerikanska marknaden hotades jättarna Ford och General Motors. Toyota fick plötsligt en konkurrent på hemmamarknaden. Lanseringen av modell 626 förstärkte försäljningen ytterligare. Och 1979 utkom RX-7, som skulle bli världens mest sålda bil med rotationsmotor. Med den relativt billiga MX-5, i fyra generationer, gjorde Mazda succe hos sportbilsentusiasterna. Då kunde även Fiat få konkurrens.

1991 skrev företaget japansk historia. I världens största uthållighetstävling, 24-timmars Le Mans, vann Mazda som första japanska bil. Som efterföljare till 323 har företaget lanserat modell 3 som ytterligare befäste företagets roll på världsmarknaden. Och med sitt system Skyactiv utmanade Mazda världens skickligaste fordonsinnovatörer.

Nybilsköp och Mazda bilar till bilskrot

Med hjälp av underlag från vägtrafikregistret om Mazda bilar kan en övergång mot eldrift bedömas. Genom auktoriserade bilskrotar ges även möjlighet att se takten av fossildrivna personbilars utfasning. Statistiken presenteras kvartalsvis. LÄS MER