Mazda hybridbil. Japanska biltillverkaren skall erbjuda en hybridbil med ny dieselmotor. Bilen ska lanseras i Europa och Japan 2020. Mazda överväger också att sälja bilen i USA. Efterfrågan av dieseldrivna bilar har vikit efter dieselskandalen hos Volkswagen. Toyota har beslutat att sluta sälja dieseldrivna bilar i Europa. Nissan förväntas också upphöra med utvecklingen av dieselmotorer. Mazda tror den trenden håller i sig, men är optimistiska med sina egna dieselbilar. Japanerna tror att deras dieselbilar kommer att efterfrågas, tack vare bra utbud och med bränslesnåla motorer.
Mazda hybridbil kommer att använda ett billigt system som kallas mild hybrid. Bilen kommer att innehålla 48-volts batterier och en liten motor som ger extra boost under acceleration. Mazda säger att den nya modellen kombinerar hybridsystemet med en ny motor som är konstruerad för att vara 10% mer bränsleeffektiv. Körsträckan med hybriden kommer att förbättras med cirka 20% jämfört med Mazdas nuvarande dieselmotor, som redan anses vara världens mest effektiva.
Trots förbättringar har konsumenterna blivit skeptiska till att köpa dieselbilar runt om i världen, särskilt i Europa, som har varit huvudmarknad. Av alla bilar som såldes 2011 i Väst Europa var 56% dieselbilar. I en mätning 2018 hade denna siffra minskat till 37%. Länder i Europa skärper miljökraven. Till exempel förbjöd Hamburg, Tysklands näst största stad, bilar som inte är Euro 6-klassade får köra på Max-Brauer-Allee.
LÄS MER: Skrota hybridbil i Göteborg gratis
Mazdas Tetsuya Fujimoto, sa att biltillverkaren kämpar i Europa efter att andelen av dieselbilar minskat till 18% av Mazdas försäljning. Företaget har varit under press och behöver se över sin strategi i Europa. Andelen dieselbilar som såldes i regionen innan dieselskandalen hos Volkswagen var 30% av Mazdas totala försäljning. Efter 2030 beräknas efterfrågan av dieseldrivna bilar minskat med cirka 40% jämfört med 2017 till 10,67 miljoner bilar, enligt IHS Markit. Försäljningen av milda hybridbilar förväntas öka 50 gånger, till 35 miljoner bilar, jämfört med bara 9 miljoner för elbilar.
Milda hybridsystem, tillsammans med mer effektiva dieselmotorer, förväntas fungera som en överbryggande teknik tills den globala bilflottan går helt på el. Dessa övergångslösningar erbjuder en bra balans mellan låg miljöpåverkan och hög prestanda. Bilindustrin ser ut att införliva elbilar och självkörande bilar till sitt sortiment. Kampen att dominera denna nya teknik skapar en ny rivalitet mellan biltillverkare och IT-företag.
En annan stor förändring är att etablera sig på nya växande marknader eftersom försäljningen i Europa och Japan viker. Denna utveckling tvingar de stora aktörerna att ompröva sina strategier. General Motors i USA har till exempel slutat att investera i verksamheter i Europa som inte varit lönsamma. Många mindre tillverkare kommer att behöva samarbeta för att överleva. Endast de största tillverkarna som säljer minst 10 miljoner bilar om året, till exempel Toyota, Nissan–Renault alliansen och Volkswagen, kommer sannolikt att klara det på egen hand. Mazda, som säljer cirka 1,6 miljoner bilar om året, behöver söka samarbete.
Volvos elbilar konkurrerar med Mazda hybridbil
Andra biltillverkare har specialiserat sig. Volvo Car, som ägs av Kinas Geely , fokuserar exempelvis på elbilar. Från och med nästa år kommer den svenskbaserade biltillverkarens alla nya modellar vara elektrifierade. Suzuki motor gör tvärtom. För 25 år sedan lanserades Suzuki Alto i Kina, för att växa på den kinesiska marknaden. Men på grund av att kinesiska marknaden förskjutits till större fordon har företaget bestämt sig för att lämna Kina, världens största bilmarknad, och fokusera på Indien där företaget har stark position.
Mazdas försäljning är mer spritt. Företaget har betydande verksamheter i Nordamerika, Europa, Japan och andra delar av Asien. Vilket innebär att företaget behöver fokusera på mer specifik teknik, snarare än en viss region. Att utveckla elbilar kräver massiva investeringar i många olika komponenter. Genom att samarbeta med Toyota kan Mazda koncentrera sig på sina färdigheter med förbränningsmotorer. företaget kan utnyttja Toyotas omfattande nätverk av affärspartners.