Regler för att skrota bilar i Sverige

Regler för att skrota bilar i Sverige är reglerade enligt EU-gemensam lagstiftning, särskilt Europaparlamentets och rådets direktiv 2000/53/EG om uttjänta fordon (ELV-direktivet). Syftet med denna lagstiftning är att förebygga uppkomsten av avfall från fordon och se till att uttjänta fordon hanteras på ett miljömässigt ansvarsfullt sätt. Här är några viktiga aspekter av reglerna för omhändertagande av uttjänta bilar i Sverige:

Bilskrotningsverksamhet

Verksamheten som omhändertar uttjänta bilar regleras främst av bilskrotningsförordningen (2007:186). Denna förordning ställer krav på hur uttjänta bilar ska tas om hand om och demonteras. En uttjänt bil klassificeras som farligt avfall, och det är bilskrotaren som tar emot bilen och ansvarar för att demontera farligt avfall och separera delar som kan materialåtervinnas eller energiåtervinnas.

Auktorisation

För att bedriva bilskrotningsverksamhet krävs en anmälan till tillsynsmyndigheten, som oftast är kommunen, enligt 29 kap. 46 § miljöprövningsförordningen (2013:251). Dessutom krävs auktorisation enligt bilskrotningsförordningen. Auktorisationen utfärdas av länsstyrelsen i det län där bilskrotningsverksamheten huvudsakligen bedrivs. Auktorisationen innebär att verksamheten kontrolleras för att säkerställa att den uppfyller alla nödvändiga tillstånd och att uttjänta bilar behandlas på ett säkert och miljövänligt sätt.

Mottagningsbevis och skrotningsintyg

Endast auktoriserade bilskrotare har rätt att utfärda mottagningsbevis och skrotningsintyg som krävs för att avregistrera bilen i vägtrafikregistret. Transportstyrelsen ansvarar för detta register.

Rapportering för auktoriserade bilskrotare

Auktoriserade bilskrotare måste rapportera sammanlagda mängder av ämnen, vätskor och komponenter som hanteras samt andra uppgifter som producenterna behöver för att fullgöra sina redovisningsskyldigheter enligt förordningen om producentansvar för bilar. Detta rapporteringssystem administreras av Mobility Sweden, en branschorganisation för tillverkare och importörer av fordon.

Datum för rapportering

Auktoriserade bilskrotare måste senast den 28 februari varje år lämna uppgifter till berörda producenter och tillsynsmyndigheten i de kommuner där bilskrotningsverksamheten bedrivs.

Övergivna bilar

Övergivna bilar är ett problem med nedskräpning och är olagligt enligt miljöbalken. Den som överger skrotbilar i skogen kan dömas för nedskräpning, och det behöver inte vara samma person som äger bilen som är ansvarig.

Flyttning av fordonsvrak

I vissa situationer kan kommuner och staten genom myndigheter som Trafikverket och Polismyndigheten ta hand om de uttjänta bilar som har övergetts enligt lag och förordning om flyttning av fordon. Reglerna för detta kan variera beroende på om fordonet anses vara ett fordonsvrak.

Sammanfattningsvis, Sverige har infört tydliga regler och krav för omhändertagande av uttjänta bilar för att säkerställa att de behandlas på ett miljömässigt ansvarsfullt sätt och för att följa EU-direktivet om uttjänta fordon.