Vincenzo Lancia började sin karriär som chefsinspektör för Fiats racerteam år 1900. Han visade upp stor skicklighet, som förare och vann många motortävlingar för företaget.
Men byggandet av bilar övertog hans intresse. År 1906 bildade han bilföretaget Lancia & Co med sin tävlingspartner Claudio Fogelin, som skulle ansvara för försäljningen. Året efter rullade den första prototypen ut ur fabriken. Det första missödet blev en för smal passage genom verkstadsporten. Bilen var dock, på den tiden, tekniskt mycket avancerad. En fyrcylindrisk sidventilmotor med mycket högt motorvarv introducerades. Kraftöverföringen med axel till bakhjulen ersatte den vanliga kedjedriften. Ytterligare två prototyper lämnade fabriken det året. Serieproduktionen började med en modellbeteckning 18/24.
De första bilarna fick namnet Alpha. Detta gav upphov till kommande modellers bokstavsbenämningar. Första året tillverkades något över 100 exemplar. Nästa modell på marknaden Dialpha hade, som första bil i världen, en V6-motor med extrem hög kapacitet. Max hastighet, 70 km/tim, närmade sig världsrekordet. Men Lancias utveckling hade gått för fort. Ingen vågade köpa vidundret, som många ansåg behövde en racerförare bakom ratten. Så bilen blev ett försäljningsmässigt fiasko. Med modellerna Epsilon och Eta kom kunderna tillbaka.
Världsnyheter från Lancia år 1913
1913 lanserades succebilen Theta. Världsnyheter, som generator och självstart, skrämde inga kunder. Fram till 1920 hade kriget avbrutit produktionen men avancerade V8- och V12- motorer hade patenterats under tiden. Dock rönte den sista motortypen samma öde som den avancerade bilen Dialpha. V Lancias forna racerinstinkt gav ånyo intryck på en motor, som genererade för hög hastighet.
Theta uppgraderades med en mängd tekniska nyheter i modell Kappa. Och efter Lancia Lambdas presentation ( år 1922), med en hög teknisk utveckling ökade försäljningen lavinartad. Modellen utvecklades nio gånger fram till 1933. Under den här tiden skakades världens biltillverkare av Lancias enorma tekniska nyheter. Andra bilmärken som Volkswagen, Audi och Opel visade efterapade konstruktioner. En eftertraktad imitation var hela eller delar av bromssystemet. Vid den här tidpunkten ändrades dåtida modellbeteckning från bokstavsordning till namnbenämning.
LÄS MER: Begagnade reservdelar till Lancia hos bildelsbasen
Modell Aprilla blev V. Lancias sista storverk på ritbrädet. Han avled 1937 just innan de första prototyperna tillverkades. Vid provkörningar nåddes hastigheter upp mot 140 km/tim. Vis av Dialdhas mottagande sänktes max-hastigheten radikalt före introduktion. Modellen blev en succe med tillverkning till 1949. Ett avbrott måste dock göras under krigstiden. År 1950 lanserades en modell utan reducerad hastighet och med karosser utformade av Pininfarina. Aurelia producerades i olika varianter. GT som presterade över 170 km/tim syntes snart i tävlingssammanhang. Mercedes och BMW fick en fruktad konkurrent. En Formel1-racer konstruerades, med kostnader, som fick det ärevördiga företaget på knä. Formel1-verksamheten lämnades till Ferrari och familjen tappade greppet om företaget.
År 1969 går Fiat in som ägare, som innebär ett visst samarbete med SAAB. Modellen SAAB-Lancia 600 introduceras som konkurrenter till Volvo, Toyota och Hyundai. På grund av bristen på teknisk kunskap hos svenska verkstäder blev introduktionen ett misslyckande. Samma öde råkade företaget ut för i USA. Ett med misslyckat försök att konkurrera, med Ford och General Motors, blev resultatet. Och företaget med de otroliga innovationerna började sin väg bort från världsmarknaden.