Fiat utveckling & historia

Företaget grundades i Italien av Giovanni Agnelli år 1899. Fiat il campione blev tidigt berömt för sina framgångar i biltävlingar. Den första tävlingen kördes mellan Turin och Milano år 1901. Företaget ställde upp med 10 bilar av modell Typ HP 1901-1902. Samtliga bilar kom i mål med topplaceringar. 1904 kördes en 37 mils tävling runt Brescia. En Fiat 75 HP vann överlägsen med en genomsnittlig hasighet av 116 km/tim.

Fiat utveckling & historia

Vincenzo Lancia, som senare skulle lansera ett eget bilmärke, var förare. Elddopet kom år 1907. I tävlingen Targo Floria ställde 46 bilar upp. Två Fiat-bilar ställde upp med Lancia och Nazzaro som förare. Båda var helt överlägsna i mål långt före någon annan. 1908 slog Nazzaro hastighetsrekord 196 km/tim med racern Mefitofeles. Samma bil, med en V6-motor slog, efter första världskriget, världsrekord med 235 km/tim. Så redan före första världskriget var företaget välkänt för sina extremt fortgående bilar.

Exporten av snabba Fiat bilar

1908 började exporten av de eftertraktade snabba bilarna. Företaget konstruerade även en mindre och billigare modell som alla kunde äga. Och 1912 rullade den första Zero ut från fabriken. Efter kriget lanserades Fiat 501. Vilken blev Fords vekliga konkurrent i den prisklassen. 1923 byggdes Lingottofabriken med plats för 20 000 arbetare. Fords berömda löpande bandprincip infördes för att tillgodose den ökande efterfrågan. Och år 1936 kom bilen som gav Fiat ett ansikte. Modellen 500 Topolino med plats för två personer och med en tvåcylindrisk motor slog världen med häpnad. Produktionen blandades med många stora lyxiga modeller. För att klara den stora efterfrågan byggdes en ny stor fabrik i Turin 1939. Men andra världskriget bröt ut. Och med det bombades, de två stora fabrikerna, sönder och samman.

Återuppbyggnaden efter kriget gjorde att lastbilsproduktionen måste prioriteras. Först 1950 utkom den första konstruerade bilen modell 1400. Men förkrigsmodellerna 500 och 1100 var fortfarande eftertraktade. Tävlingsinstinkten hos Fiat il campione tog omedelbart kommandot. Modell 1100 uppgraderades till tävlingsbil Turismo Veloce och fanns i produktion fram till 1970. Och år 1952 lanserades sportbilen Fiat V8. Den belade de första platserna i praktiskt taget alla motortävlingar.

LÄS MER: Skrota din Fiat bil i Göteborg gratis

Återkomsten efter kriget påminde om urpremiären på bilmarknaden. Vid den här tidpunkten hade företaget 74 000 anställda och fabrikerna uppbyggda med modern produktionsutrustning. Och bilmodellerna avlösta varandra. Den lilla 500 C uppgraderades vid två tillfällen samt behöll positionen som storsäljare. 1967 lanserades den Ferrari-konstruerade Dino med V6-motor. Volvo och SAAB hade känt av konkurrensen från 50-talet. Nu gav man de tyska modellerna MercedesBMWAudiOpel och Volkswagen en hård strid. I USA fick Ford och General Motors känna på uppvaktningen. Nya fabriker byggdes runt om i världen. Hyundai och Toyota fick intrång på sina marknader. Fiats årsvolym fyrdubblades under tio år fram till 1969. då även Ferrari och Lancia köptes. Snart ingick även Maserati och Alfa Romeo i Fiatkoncernen.

Fiat il campione har tillverkat många segerrika bilar. Björn Waldegård har rattat rallybilar med framgång. Massor av motortävlingar har vunnits sedan första bilen rullade ut från fabriken. Men kronan är Ferrari. I strid med McLaren, Benneton och Lotus har bilen ofta varit först i mål.

Nybilsköp och Fiat bilar till bilskrot

Med hjälp av underlag från vägtrafikregistret om Fiat bilar kan en övergång mot eldrift bedömas. Genom auktoriserade bilskrotar ges även möjlighet att se takten av fossildrivna personbilars utfasning. Statistiken presenteras kvartalsvis. LÄS MER