Nuförtiden köps det skrotbilar för betydligt större ersättning än den gamla indragna offentliga skrotpremien. Likadan ekonomisk vinning får bilinnehavaren, när en Volvo V70 hämtas av en flexibel bilskrot i Trollhättan. Det är inte många år sedan man övergav skrotbilar i skog och mark på grund av utebliven ersättning. För att avstyra fortsatta miljöförstörande händelser presenterade klimatdepartementet med lag SFS 2007-185 till bilfabrikanterna. Bilskrotning skulle verkställas kostnadsfritt av bilproducenterna för fordon upp till 3.5 tons vikt. Betalningen skulle erläggas av sammanslutningen som leddes av Bil Sweden.
Mottagningsställen inom 50 km skulle instiftas. Och som grädde på moset kom ultimatum om att skrota bilen i Trollhättan med en återvinning på 95 procent av bilens vikt. Denna fordran vände formligen upp och ned på bildemonteringsbranschen. Men det var också början på en ny tidsålder. Efter ett långt och mödosamt utvecklingsarbete uppnåddes återvinningsmålet. Den värdelösa bilen fick en betydelse på bilskrot med självplock som kom ägaren till dels, och omvandlade inställningen till att överge fordonsvraken i naturen. Som alternativ kan personbilen handlas för en riktig bra skrotpremie.
Suget efter begagnade bildelar i Trollhättan är större än aldrig förr. Och det har en naturlig förklaring. Efterfrågan av billiga bilar är större än den verkliga tillgången. Den kraftigt ökade befolkningsmängden med mindre ekonomiska förutsättningar söker den här kategorin av fordon. Men det är det senaste årets utbrott av den fruktade pandemin, som fått försäljningen av billiga Mitsubishi Eclipse att gå i taket.
Skrotning efter inköp av Volvo V70 i Trollhättan
En bilskrot är det centrala i bilskrotning av Volvo V70, när det är dags att skrota bilen. Igenom ”Bilskrotningsförordningen SFS 2007:186” styrs processen med bildemontering i Trollhättan av utfärdade klimatkrav. När en bilägare lämnar in sin uttjänta personbil med registreringsbevis erhålles ett mottagningsbevis. Det är ett bekräftelse, som visar att skrotbilen har övergått juridiskt till bilskroten. Ett skrotintyg skrivs ut till Transportstyrelsen för avregistrering av personbilen. Därefter påbörjas processen mot nära komplett bildemontering av fordonets vikt.
Alla klimatfarliga material och bildelar skruvas ner och förvaras enligt författningen. Årliga inspektioner görs av miljöövervakare på bilåtervinning i Trollhättan för att behörighet ska gälla. Efter pressning forslas vraken till Sjuntorps Biltjänst eller till en fragmenteringsinrättning. Där hackas fordonsvraken sönder och sorteras. Metaller som stål och koppar och går till smältning och reproduktion. Igenom den ständiga kretsgången bevaras stora belopp genom sänkta energikostnader. Och co2-utsläppet sjunker med samma värde som det återanvända materialets tyngd. I och med den framgångsrika processen kan mobil bilskrot som betalar erbjuda en bunt sedlar vid köp och transport av ett uttjänt fordon.
Alla köp av Volvo V70 i Trollhättan går inte till miljösmart bilskrot
Konkurrensen från organiserad brottslighet är stor. Olaglig export av klimathotande och defekta Volvo 850 pågår dagligen. Och återinförandet av skrotbilar från bilskrot i Uddevalla på våra vägar är en verksamhet som dagligdags utvidgas. Kontroller och uppsikt, enligt bilskrotningsförordningen, är noggranna internt hos en bilskrot.
Bara en godkänd bilskrot får avregistrera skrotbilar och skriva ut skrotningsintyg eller mottagningsbevis. Så vid sannolika fel avbryts bilskrots verksamheten. Utanför grinden förekommer ett helt motsatt förhållande. En skrotbil rangordnas, som farligt avfall, och fordra ett särskilt tillstånd från Länsstyrelsen för att fraktas.
I och med bevakning saknas inköps Volvo V70 för bilskrotning i Trollhättan, och handhas olagligt av fiktiva aktörer. Men en lätt verifiering, från säljaren, kan uppdaga falsarier. Länsstyrelsens tillåtelse finns på bärgarens webbsida. Ett knapptryck räcker för att köparens tillstånd och identitet visas på telefonen.