Ett utformat demonteringsklassificering av fordonsvraken har medfört, att fordonsägarna kan åtnjuta en bra betalning vid överlämning till en ackrediterad bilskrot på Orust, när tiden är inne att skrota bilen. Eftersom det är en förhållandevis ny händelse förbiser en del individer sådan vägledning. Så man följer en gammal sed för att spara pengar. Det är inte länge sedan skrotning av fordon medförde utgifter på några tusenlappar.
Med detta i minne hamnar en del övergivna vrak ute i omgivningen. Den destruktiva miljöverkan har framställts med åtskilliga spaltkilometer i olika tidningar. Bilinnehavarna förlorar inte bara ersättning utan riskerar även kraftiga omkostnader för tvångshämtning. Genom regeln, att inte någon får bärga bort andras tillhörigheter, har miljöbovarna sluppit ifrån länsman. Men idag har klimatkontoren chans att vidta åtgärder med assistans av miljöbalken. I stället för att få några hundralappar hos en bildemontering kan bötesstraffet bli betydligt mycket dyrare.
En bil som skall skrotas på Orust kan saluföras med gynnsam betalning
Den klipska bilinnehavaren säljer numera sin skrotbil på Orust med en skrotpeng som kompensation, som klart överkommer den upplösta obligatoriska skrotbilspremien. Det existerar otaliga intressenter. Skrotfirmor med egenplock av begagnade komponenter erbjuder ofta mer ersättning för en äldre Toyota. Men det gäller att vara vaken på många oegentligheter och rävspel i branschen. Under “trasiga fordon förvärvas” radas olika företag upp i Barometerns säljbudskap.
Lockar med betalning med tiotusen-tals kr, turas om med varandra. Värdet av en skrotad uttjänt bil överkommer inte ens 1/3 av lovat ersättning. Så dessa skumma aktörer, som inte är en del av de ackrediterade skrotföretagen, kan inte betala det beloppet för en uttjänt bil, som ska skrotas med legal redogörelse. Det kommer säljaren snart förstå. Ett förslag är att hålla fast på ett enigt summa då och hör med en uppriktig spekulant, som representerar en godkänd bildemontering.
Trasiga fordon på Orust säljs vidare
Att trasiga fordon på Orust saluförs till personer, deras intention är att åter föra in bilarna i trafik, är ett växande bekymmer. Många gånger sker det utan fordonsinnehavarens kännedom. Dessvärre är det för sent, att rättsligt korrigera en sådan bedrägeri längre fram. Bara ett påskrivet mottagningskvittens med bilskrotsintyg, av en behörig bilskrot eller av liktydig avtalad aktör, kan avbryta blivande falsarier.
Detta intyget är även till grund för Trafikstyrelsens borttagning i fordonsregistret. När defekta bilar krängs har bilinnehavarna en del att ha i åtanke. Intentionen, att få sin bil skrotad med återvinning, i ett ständigt och miljöförnuftigt kretscykel, är otryggt före den hamnat hos en legitimerad skrotfirma. Kan fordonsinnehavaren personligen köra in sitt uttjänta fordon är det inga bekymmer, och han kan även räkna med den högsta ersättningen.
Behöver bärgningsbil engageras finns dock möjligheter att få ersättning samt garantera bilens slutpunkt. För transport av en uttjänt bil, som rangordnas miljöskadligt avfall, fordras tillstånd från Trafikverket. Detta kan kontrolleras på bolagets internetplats före bokning. Och genom erhållande av ett utskrivet mottagningskvitto med bilskrotsintyg, i utbyte av registreringsbeviset, kan fordonsägaren förvänta sig sig, att den gamla “klenoden” handskas riktigt och på ett miljöklokt förfarande.