Hyundai utveckling & historia

Hyundai hotar Toyotas och Volkswagens placering som världsetta inom bilindustrin. Ett sydkoreanskt byggföretag, grundat 1947 av Chung Ju-yung, sadlade om och blev biltillverkare på 1960-talet.

På licens från Ford började företaget att montera Ford Cortina år 1968. Från British Leyland hämtades en hög chef för att utveckla en egen bilmodell. Samtidigt anlitades engelska tekniker för att bygga upp produktionsapparaten. Italienaren Giorgetto Giugiaro hämtades för formgivningen av karossen. Drivlinan inklusive motor skaffades från japanska Mitsubishi. Så år 1975 lämnade de första egenkonstruerade bilen, Hyundai Pony, den koreanska fabriken.

Hyundai utveckling & historia

Hyundai är idag väldens snabbast växande biltillverkare. Det tillhör ett av de fyra största i världen. Med den nuvarande tillväxten kommer Hyundai att hota Toyota och Volkswagens topplacering som världens största biltillverkare. Och med sin nuvarande modellserie av 6 olika storlekar av i-klassen samt Santa fe står företaget väl rustat att överta manteln.

Hyundai började exportera bilar på 1980-talet 

På 1980-talet började en blygsam export till USA och Kanada. Först år 1990 kom bilarna till Sverige. Modellerna Pony, Sonata och Coupe såldes till makalöst låga priser. Speciellt den lilla Ponyn fick många att ifrågasätta kvaliteten. Frågan var om en sådan billig bil överhuvud taget var körduglig. Och om hur långt kunde man köra den innan den ramlade ihop. Man satte helt enkelt samband mellan lågt pris och låg kvalitet. För bara några 10-tal år sedan lanserade Toyota sin bil. Den fick bitter kritik på grund av rost problem och gavs öknamnet ”riskokeri”. Med det i minnet blev intresset svalt. Men ack vad man bedrog sig.

Ingen visste då att Toyota,Volkswagens och General Motors topplaceringar skulle komma att hotas. Bilarna var alltför billiga för att konkurrera med Volvo och SAAB. Ingen ville sänka sin status till den låga nivån. Många familjer hade däremot råd att hålla sig med en andrabil. Det betydde att många bilar trots allt såldes. Och ägarna förbluffades. Bilarna rullade och rullade utan att behöva besöka några verkstäder, förutom vid service. Men vid den tiden var de japanska bilarna av högsta kvalitet. Hyundai byggde hela sin drivlina på licens från Mitsubishi, så det fanns en naturlig förklaring.

LÄS MER: Skrota din Hyundai gratis i Göteborg

Dåvarande kvalitetstänkande har behållits och förstärkts. Nivån vid introduktionen kan liknas vid Volkswagens motsvarighet för ”Bubblan”, som blev en världssuccé. Men någon långkörare som Fords T-Ford eller Toyota Corolla blev det inte. Under 1990-talet övertog Hyundai Kia Motors och företaget började växa så det knakade. Kvaliteten bedömdes vara på toppnivå. Motorerna var bränslesnåla och priserna var mycket konkurrenskraftiga.

Nybilsköp och Hyundai bilar till bilskrot

Med hjälp av underlag från vägtrafikregistret om Hyundai bilar, kan en övergång mot eldrift bedömas. Genom auktoriserade bilskrotar ges även möjlighet att se takten av fossildrivna personbilars utfasning. Statistiken presenteras kvartalsvis. LÄS MER