Ferrari utveckling & historia

Ferrari, en italiensk lyx-sportbil, skapades av Enzo Ferrari år 1939. En prototyp byggdes före krigsutbrottet 1940. Först sju år senare presenterades den första bilen som byggts av Enzo. Bilen benämndes Typ 125 och var utrustad med 1,5 liters V12-motor. År 1947 lanserades Ferrari 166 Inter som modell Touring Berlinetta. Denna landsvägsbil skulle följas av många landsvägsmodeller blandade med olika typer av tävlingsbilar. Landsvägsbilarna var i huvudsak två-sitsiga med V12-motorer.

Många kända formgivare, Pinifarina, Scaglietti och Bertone, gav bilarna signifikativa former. Modellerna GT4 och Mondial tillverkades i 2+2 sitsiga utförande. De populäraste vägvagnarna blev Berlinetta Boxer och Testarossa båda med V12-motorer. Ferraris vägbilar är välkända och eftertraktade av många framgångsrika sportfantaster. Men för den stora allmänheten är bilarna i tävlingssammanhang de mest kända. Massor av vinster har hemförts från Formel-1 och sportbilstävlingar.

Många förare har har blivit världsberömda som förare av de supersnabba bilarna. Racerbilar har också sålts till andra lag. American Risi Competizione köpte en F430, som ställdes upp i uthållighetstävlan mot Audi R8, McLaren och BMW. 1949 vann Ferrari sitt första 24-timmarslopp på Le Mans. På 50-talet vann märket 7 gånger av 10 världsmästerskapet i sportbilar. År 1973 lades all tävling med sportbilar ned. Tillverkning av sådan fortsatte dock till privatpersoner, som fortsatte att tävla. Modellerna 458 GT2 och GT3 har tävlat med framgång.

LÄS MER: Skrota din italienska bil gratis med hämtning i Göteborg
Joacim Bonnier Körde om Ferrari och kraschade i Le Mans 24-timmarslopp 1972 inträffade en svår olycka. Amatörföraren Florian Vetsch i en Ferrari Dayton 365 skulle köras om, av svenske föraren Joacim Bonnier i en Ford Cosworth. Han träffade skyddsräcket i 290 km/tim och flög in i skogen. Joacim, som var förarnas talesman i säkerhetsfrågor, avled omedelbart. 1950 inledde Ferrari sin Formel-1 tävling i Monacos Grand Prix, men fick se sig slagna av Alfa Romeo-bilarna. Under årtiondet drabbades tävlingsstallet av svåra olyckor, och med sämre placeringar i tävlingarna. Fram till 1974 hade endast några konstruktörsmästerskap vunnits.
LÄS MER: Mazda vann Le Mans 1991 med Wankelmotor

Då trädde Niki Lauda in i tävlingsstallet. Och med honom kom segrarna. Han kraschade och brännskadade sig allvarligt. Trots hårt sargad återkom han och blev världsmästare 1977. Många skickliga förare avlöste varandra i Ferraribilarna fram till 1995. Då kontrakterades Michael Schumacher som vunnit världsmästerskapet året före med Benneton. Han skulle bli erkänd som världens bästa racerförare genom alla tider. En svår olyckan i en skidbacke förändrade hans liv. Förare som Kimi Räikönen, Massa och Alonso har efterträtt Michael med framgång. Och motståndarna på banan McLaren, Honda, Mercedes och Renault har ofta bara sett baken av de röda Ferrari bilarna.