Tesla utveckling & historia

Tesla utveckling & historia

Tesla Motors bildades 2003 i Fremont Kalifornien. Målsättningen vid uppstarten var att bygga eldrivna bilar. General Motors hade samma år inte insett elbilens förträfflighet utan lagt ned sitt utvecklingsarbete med eldrift.

Tesla har, tillsammans med Panasonic, tagit fram litiumjon Powerwall- och Powerpack batterier för lagring av elektricitet. För att ha ett integrerat system utvecklar företaget även solceller och soltak. I sin gigantiska Gigafactory skall världens största batteritillverkning ske och här pågår också forskning och utveckling av massproducerade batterier. Tesla använder mängder av små litiumbatterier till skillnad från de flesta elbilstillverkare encelliga batterier. Och kostnaderna beräknas sjunka kraftigt när full produktion har nåtts. Men den stora koldioxidalstringen vid tillverkning batterier kan också uppfattas med elbilen som miljöfördärvare.

Vid en årsproduktion av 500 000 elbilar räknar företaget att priset för 1 kWh skall vara mindre än 1 500 kr. Vidare får bilägare förmånserbjudande vid laddning vid Teslas egna ladd-stationer. För vissa modeller är laddningarna helt gratis. Och Teslas snabbladdande Supercharge stationer klarar en full laddning på cirka 75 minuter och är angivna i GPS. Vid företagsbildandet beslöts att tillverka en sportvariant. Tesla Roadster lanserades 2008. Det var den första elbilen som klarade att köra 32 mil på en laddning. Roadstern byggdes av Lotus och utrustades med ett 55 kWh litiumjonbatteri. Max- farten var 200 km/tim och accelerationen från 0 till 100 gick på 3,7 sek. Laddningstiden var 3,5 tim. Elbilen gjorde sensation. Både Daimler och Toyota köpte aktier i företaget.

LÄS MER: Skrota din Tesla i Göteborg

Tio år efter planerar Volvo Polestar lansera en liknande supersportbil. Skillnaden är bara att Volvomodellen är en laddhybrid där bränslemotorn bistår med 65 % av kraften vid accelerationen och räckvidden för eldrift är 15 mil. År 2012 lanserades Tesla S med 75 eller 100 kWh-batteri. Accelerationstiden från 0 till 100 har uppmätts till 2,4 sek och är därmed jämförbar med Ferrari Formel 1. Räckvidden med det stora batteriet är 48 mil vid normal körning. Kvalitetsmässigt bedömes Tesla-bilarna vara bland de bästa i världen. Den höga kvaliteten nås genom egen tillverkning av många komponenter. Mercedes har, efter 100 år på marknaden, fått en svår konkurrent. Och i Sverige har antalet sålda exemplar överstigit Nissan Leaf, vilken är samma som Renault Leaf. Och år 2016 lanserades modellen X, som är en SUV.

2020 levererar Tesla batteripaket på 100 kWh

År 2017 lanserades den billigare varianten Tesla 3. Räckvidden med det massproducerade batteriet beräknas till cirka 34 mil och priset kommer troligtvis inte att överstiga 320 000 kr. Men i Sverige kommer vi bara få möjlighet att köpa en fyrhjulsdriven modell med större batteri till betydligt högre pris. År 2020 produceras den visade nya Tesla Roadster. Med ett batteripaket på 100 kWh kommer den ha en räckvidd av 100 mil med motorvägshastighet. Den accelererar till 100 km/tim på cirka 2 sekunder och kommer med all säkerhet att bli världens snabbaste konsumentbil. Men priset lär inte understiga 1,5 miljon kr. Och när den billigare varianten presenteras på den svenska marknaden får HyundaiVolkswagenBMW och Kia, som alla ligger just under 400-tusen kronors klassen som hybrider, stenhård konkurrens.