Chevrolet utveckling & historia

Chevrolet utveckling & historia

Louis Chevrolet flyttade som ung fransman till Amerika 1900. Där blev han anställd vid Fiats racingstall. På grund av stora framgångar på motortävlingar utsågs till han Amerikas bästa förare 1905. Grundaren av General Motors, William Durant, uppmärksammade den snabbåkande fransmannen och erbjöd honom en tjänst.

Av ekonomiska skäl uteslöts dock Durant från sitt företag 1910 och bankerna tog över GM. L Chevrolet och W Durant bildade gemensamt företaget Chevrolet Motor Company år 1911. Även om namnet lever vidare blev Louis Chevrolet den mest tragiska personen i bilens historia. Den första bilen som tillverkades var den stora och lyxiga modellen Classic Six.

Men när kommande produktprogrammet skulle planeras skar ägarnas samarbete ihop totalt. Durant ansåg att endast små och billiga bilar kunde säljas. Det var det enda alternativet att konkurrera med Fords T-modell. Chevrolet kunde bara tänka sig stora och lyxiga fordon med Limousine som flaggskepp. Brytningen blev till ett faktum år 1915. Durant köpte ut Louis som gick ett miserabelt liv till mötes och dog utfattig.

Företaget var lönsamt. Varumärket led ingen skada och blev ett av världens mest kända bilmärke. Genom kontinuerligt inköp av aktier kunde Durant återta makten i sitt gamla företag General Motors år 1918. Samma år köptes Chevrolet in och blev ett helägt GM-företag. Men Durant blev utmanad av den stenrike Pierre DuPoint som blev ordförande för GM-företagen. 1920 blev den kontroversiella skaparen utlöst från sitt gamla företag för alltid. 1921 skapade Durant Motors. Men med depressionen under 1930-talet försvinner företaget efter en ekonomisk kris. Efter ytterligare misslyckade satsningar på en mängd bowlingbanor försvann William Durant från kartan. Och sortin liknade den förre kompanjonens bortfall.

Chevrolet Blue Beauty var modernare & snabbare än T-Forden

Bilarna Chevrolet producerades med framgång. Företaget lyckades konkurrera ut sina svåraste mottävlare på hemmamarknaden. Modellen Blue Beauty var modernare och snabbare än T-Forden och stal därmed kunderna. Lastvagnar och Pic-Pup förstärkte produktprogrammet. Ur fabriken i Amerika kom den populära Standard Six. Tillverkningsrekorden slogs ofta med Cadillac i samma koncern. Men kriget bröt ut 1940 och stoppade den civila produktionen. Den svåra depressionen under 1930-talet hade sänkt produktionen drastiskt. Uppsvinget kom med modellerna Corvett och Bel Air. De blev svåra konkurrenter till MercedesBMW och Audi.

LÄS MER: Skrota din Chevrolet bil gratis i Göteborg

Modellerna Chevrolet Corvair och Impala förstärkte de uppdaterade Corvette och Bel Air. Programmet var stort på 70-talet. Men då kom japanerna på bred front. ToyotaNissanMazdaHonda och Hyundai svämmade över världsmarknaden. År 2000 köptes SAAB in av GM för att förstärka Chevrolets program. Konkurrensen mot bland andra Volvo förändrade dock inte försäljningen. Den hårda konkurrensen företaget fick på hemmamarknaden slog även utanför gränserna.. Och Opel krigade med varierad framgång mot Renault, Fiat och Lancia. För att inte konkurrera med egna bilmärken beslöt koncernledningen för GM (år 2013) att Chevrolet måste avsluta sin försäljning i Europa. Trots tappra försök gick det dock inte att rädda de europeiska företagen. Men Corvette och Corvair kunde ingen modell slå ut. Och de stora Chevorna kom alltid att vara de bilburna ungdomarnas favoriter. År 1952 valdes Louis Chevrolet in i bilracingens Hall of Fame.