William Durant & Louis Chevrolet startade bilföretaget Chevrolet Motor Company startades år 1911. Samarbetet sprack omgående på grund av olika uppfattningar om kommande tillverkning. Durant ville producera små bilar och konkurrera med Fords modell T medan Chevrolet endast tillverka större modeller.
Louis lämnade företaget och blev snart utan ekonomiska medel. Han dog utfattig år 1941 efter en benamputation.
Durant hade varit en framgångsrik tillverkare av hästfordon under 1980- och 90-talet. 2004 köpte han det nystartade bilföretaget Buick Motor Company. År 1908, bildade han General Motors, som ett holdingbolag med Buick som aktietillgång. Men två år senare tvingade banken bort Durant från GM beroende på företagets stora skulder. Han träffade då den välkände racerföraren Louis Chevrolet, som invandrat från Frankrike. Ett partnerskap bildades och bestämdes att kommande varumärke skulle vara den välkände racerförarens namn.
Men Durant, som var en intrigmakare av högsta rang hade andra planer, som snart skulle visa sig. Efter separationen med Louis Chevrolet startade William Durant en fabrik i Kanada 1915. Genom den skulle han sedan kunna utföra en av bilhistorians största aktiemygel med inriktning att kunna ta tillbaka ledningen i General Motors. Företaget Chevrolet hade från start gått med god lönsamhet. Durant placerade vinsten i aktieköp hos General Motors. Företaget i Kanada utförde bulvanköpet. Och ju fler aktier, som Durant hade talan för, ju mer intrigerade han med GMs styrelse. Och 1918 nådde han målet. Genom bulvanaktier tog han plats, som ordförande, i GMs styrelse. Chevrolet införlivades i General Motors samma år. Men hans intrigerande gick inte spårlöst förbi. Efter två år trädde den rike Pierre DuPoint in hos GM. Han löste och kastade ut Durant från GM för alltid.
Året efter startade Durant återigen ett bilföretag. Det blev ett ekonomiskt fiasko. Ett försök att starta uthyrning av bowlingbanor resulterade i samma öde. Med depressionen under 1930-talet försvann William Durant. Men hans bortintrigerade kompanjon, Louis Chevrolet, invaldes efter sin död i bilracingens Hall of Fame. Och hans namn lever kvar med aktning.