En Mustang som aldrig försvinner är en bilmodell från Ford. Ponny-bilen såg sina första dagar på utställningen World’s Fair i New York år 1964. Den fick ett hisnande mottagande. Folk ställde sig i kö för att köpa den. Och priset var förhållandevis lågt satt för att konkurrera med General Motors Camaro samt Jaguar. Succén var ett faktum. Den beräknade första årets försäljning nåddes på tre månader. Idag, nästan 55 år efter debuten, har inte intresset för modellen svalnat.
Naturligtvis har den förändrats med tidens gång. Men ”the ponny car” har utvecklats på ett moget sätt. Den första utgåvan var utrustad med en 170 hp V6-motor med en treväxlad automatlåda som standard, Men kunde erhållas med en 260 hp V8-motor. med en fyrväxlad automat. Den första generationen levde i tio år. Under den här tiden skapades varianterna GT 350, GT 500 och Mac 1. Motorer upp till 400 hp kunde väljas. Andra generationen lanserades år 1974. Oljekrisen som pågick ökade bensinpriset kraftigt. Kunderna började klaga på den dyra bränslekostnaden hos Mustang modellerna, som de stora motorerna medförde. Ford-ledningen var lyhörda och agerade fort. En 80 hp V4-motor och en 105 hp V6-motor presenterades i modellen som fick beteckningen Mustang 11. En viss make-up gjordes på instrumentbrädet, för övrigt fanns endast coupé och fast-back att välja. De kritiska rösterna om svaga motorer uppvägdes av den lägre bränsleförbrukningen.
Ford Mustang med V4 och 200 hästkrafter
Tredje generationen av en Mustang som aldrig försvinner lanserades år 1979. Den blev helt modifierad. Det fanns inga likheter med den tidigare generationen. GT- varinten kunde erhållas med en 5 liters V8-motor. En öppen variant tillkom i vagnfloran. För att möta den hårda konkurrensen, från de tyska bilarna BMW, Audi och Mercedes, lanserades modellen SVO med en 200hp V4-motor med turbo och överladdning.
Varianten måste läggas ned efter två år på grund dålig kompetens hos serviceverkstäderna. Varianterna LX och GT valdes år 1990 för att vara intakta till nästa generation. Den lanserades år 1994 med en total förändring. Designen påminde om ursprungsmodellen. Modifierade V6- och V8- motorer introducerades. Mustang fick utmärkelsen årets bil och försäljningen steg. 1999 genomfördes en grundlig face-lift med ändringar av design samt uppgradering av motorprogrammet. GT och Mach 1 fick en design som liknade 60-talets utföranden.
Den femte generationen av en Mustang som aldrig försvinner kom år 2005. Med en ny plattform kom många tekniska förändringar. Bredare hjulbas, bättre komfort för passagerare och tillbaka med fastback design från 60-talet ökade åter den nostalgiska känslan. En ny 210 hp V&-motor med en 6-växlad automatlåda lanserades. 2013 års modell GT med en 412 hp V8-motor blev den starkaste konsumentbilen dittills. Tävlingsvarianterna Boss 302 och Shelby GT 500 med en superladdad V8-motor presterade 662 hp. Med den senaste påbörjade generationen firar en mustang som aldrig försvinner sin 50-årsdag. Och förmodligen får ponny-bilen även fira den årsdagen dubbelt.