Amazon : Volvo historia

Volvo Amazon blev riktlinje för dåtidens trafiksäkerhet. Amazon är Volvos andra storsäljare efter PV 444, som gick ur produktion i oktober 1965. Men redan 1957 levererades en första Amazon till kund. Och som första biltillverkare monterades 3-punkts säkerhetsbälten år 1958. Samtidigt infördes fästen för 2-punkts-bälten i baksätet. För att befästa sin säkerhets-policy lanserades årsmodellen med två-servo-system samt madrasserad instrumentbräda. Men år 1963 släppte Volvo patentet för 3-punktsupphängningen till övriga biltillverkare, vilket underströk företagets allmänna säkerhetstänkande.

Volvo Amazon:s utveckling

År 1961 började Volvo med indelning av modellår enligt amerikanskt mönster. Den nya modellen släpptes för leverans, efter industrisemestrarna, i augusti. Så arbetstakten skruvades upp för att kulminera lagom till de efterlängtade semesterveckorna. Och varje modell innebar någon förändring. Kvalitets- och trafiksäkerhets-förbättringar samlades till den här tidpunkten. Och det var även viktigt att göra en synbar förändring, som tydligt visade att ägaren körde en splitterny bil.

Amazon : Volvo historia

Den första drivlinan hämtades från PV444, och bestod av motorn B16A med 60 hk effekt och med treväxlad låda. En kontinuerlig motorutveckling resulterade i B20B-motorn med en effekt av 118 hk i de sista bilarna. Växellådan fick 5 växlar, med den översta som överväxel, för att förbättra körekonomin. Och en rad förbättringar gjordes för att öka säkerheten vid olyckor. Förstärkningar, i karossen, mellan olika deformerings-zoner gjorde att Amazon utsågs som en av marknadens säkraste bilar.

Volvo Amazon lade grunden till säkerhetskrav i USA

Det grundläggande säkerhetsarbetet, av Amazon, fick också sin belöning år 1976, då amerikanska regeringen köpte in 23 st Volvo-240 för krocktester. Och resultatet blev riktmärken till amerikanska säkerhetsstandarder för samtliga nya bilar. Amazon är också en anledning till den enorma expansionen, från 31 000 bilar/år till 205 000 st, under verkställande direktör Gunnar Engellau. Som första beslut strök han den trafikfarliga sportbilen P1900 ur produktion och ersatte den med P1800.

Nuvarande anläggning i Torslanda, med 4 miljoner kvadratmeter markyta, invigdes av kung Gustaf VI i april 1964. Året efter startade även montering, av Amazon, i den nybyggda fabriken i Gent i Belgien. Härigenom mångdubblades produktionskapaciteten. Den tidigare försäljningen av PV 444 i USA fick ett oerhört uppsving genom Amazon med beteckning 121/122s/123GT. Men USA-modellen med ökad effekt genom dubbelförgasare, samt försedd med vinylklädsel och sirlig kofångare, fick bara köpas ”over there”. I augusti 1970 monterades en sista Amazon i Torslandafabriken. Den skulle följas av Volvos nästa storsäljare, 140/240-serien, som hade startat tillverkningen redan år 1966.