När man tänker Ford tänker man knappast Jaguar, Aston Martin eller Volvo – men under drygt ett decennium ägde Ford alla tre. Den här artikeln ingår i vårt kluster om Fords historia och berättar historien om Premier Automotive Group, Fords dyra och kortlivade satsning på lyxbilar.
Fords väg in i premiumsegmentet
Ford byggde inte sina lyxmärken – företaget köpte dem. Redan 1987 tog Ford en majoritetspost i brittiska Aston Martin och hade full kontroll 1991, mycket för att finansiera den Ford-baserade sportbilen DB7. År 1989 förvärvades anrika Jaguar, och 1999 följde det dittills största köpet i Fords historia: Volvo Personvagnar för 6,45 miljarder dollar. Pusslet lades färdigt år 2000 när Ford köpte Land Rover från BMW. Tanken var att ta del av lyxsegmentets höga marginaler – men i stället för att bygga eget, som Toyota gjort med Lexus, öppnade Ford plånboken.
Premier Automotive Group bildas 1999
År 1999 samlade Fords vd Jacques Nasser de nyförvärvade märkena i en egen division: Premier Automotive Group. Högkvarteret förlades till Irvine i Kalifornien, och i spetsen sattes den tyske premiumveteranen Wolfgang Reitzle, värvad från BMW. Även de amerikanska märkena Lincoln och Mercury ingick inledningsvis, men Lincoln drogs ur redan 2002. Ambitionerna var enorma – och dyra. Forbes uppskattade att Ford fram till 2004 hade lagt omkring 17 miljarder dollar på att bygga upp PAG.
Delade plattformar och motorer – och kritiken
För att få ihop ekonomin uppmanade Ford märkena att dela delar och teknik – ibland med lyckat resultat, ibland förödande för varumärkesvärdet. Den mest omtalade missen var Jaguar X-Type, som byggde på Ford Mondeos plattform och anklagades för att inte vara en riktig Jaguar. På samma sätt delade Ford Thunderbird, Lincoln LS och Jaguar S-Type den så kallade DEW98-plattformen. Tekniken gick också åt andra hållet: Volvos P2-plattform låg till grund för Fords D3- och D4-bilar som Five Hundred och Explorer, och svenska säkerhetslösningar byggdes in i amerikanska Fordar – ett samarbete som format Volvos egen biltillverkning. Hur djupt sammanflätade märkena blev går att läsa i vår artikel om delade Ford- och Volvo-plattformar.
Brittiska och svenska märken under Ford
Under Fords ägo fick märkena olika öden. Jaguar moderniserades med modeller som XK8 och en ny XJ, men Ford lär aldrig ha tjänat pengar på märket. Aston Martin blomstrade däremot med DB7, DB9 och Vanquish och nådde rekordförsäljning 2005. Volvo behöll sitt säkerhetsrykte men tappade marknadsandelar till tyska BMW och Mercedes, medan Land Rover förblev lönsamt. Hela Jaguars tid under Ford skildras närmare i Jaguars egen Ford-era.
Mulally, One Ford och utförsäljningen 2007–2010
Vändpunkten kom när Alan Mulally tog över som vd i september 2006. Under strategin “One Ford” ville han fokusera på kärnmärket och började sälja av PAG bit för bit. Aston Martin gick först, 2007, till ett konsortium lett av David Richards för omkring 925 miljoner dollar. Året därpå köpte indiska Tata både Jaguar och Land Rover för cirka 2,3 miljarder – långt mindre än Ford en gång betalat. Sist ut var Volvo, som 2010 såldes till kinesiska Geely för 1,8 miljarder dollar. Därmed var Premier Automotive Group upplöst, och Ford hade fått tillbaka ungefär halva sin investering.
Skrota din Ford eller Volvo i Göteborg
Många av PAG-erans bilar – Fordar, Volvor och Jaguarer – rullar fortfarande på svenska vägar, men når nu slutet av sin livslängd. När din bil är uttjänt ska den lämnas till en auktoriserad bilskrot, så att den avregistreras korrekt hos Transportstyrelsen och du får ett giltigt mottagningsbevis. Vi hämtar uttjänta bilar i hela Göteborg med omnejd och sköter både bärgning och avregistrering åt dig.
Bildkälla: Jaguar X-Type, foto av Charles01 via Wikimedia Commons, licensierad under CC BY-SA 4.0.
Har du en bil som tjänat ut? Vi hämtar den i Göteborg och ser till att den skrotas och avregistreras korrekt.
Ring 031-94 37 60 Boka hämtning