Vauxhall utveckling & historia

Vauxhall utveckling & historia

Vauxhall, företaget Alexander Wilson & Company, bildades år 1857, av skotten Alexander Wilson. Företaget byggde på 1800-talet ångmaskiner och pumpar. 1897 ändrades produktionen till biltillverkning. Samtidigt ändrades namnet till The Vauxhall Ironwork. 1903 rullade den första bilen ut från fabriken i Luton. Den första serien bestod av bilar med encylindriga 5 hk motorer. Bilarna styrdes med spakar och var tvåväxlade. Året därpå tillverkades bilarna med ratt och backväxel.

Företaget expanderade fort med tillverkning av sportbilar. 1907 ändrades företagsnamnet till Vauxhall Motors. Året innan hade en ung ingenjör vid namn Jaurence Pomery anställts som konstruktör. Hans chef tog en lång semester i samband med Pomerys anställningen. Pomery fick i uppdrag att konstruera en motor, som skulle användas i nästa års RAC och Scottish Reliability Trail. Bilen av modell Y-type gjorde enorma framgångar i tävlingarna. 2000 Mile Reliability Trail vanns överlägset. Med en genomsnittlig hastighet av 75 km/tim kunde föraren sakta in farten, långt före nästa bil, innan målet nåddes. RAC vanns på samma sätt. I en backtävling blev bilen en outstanding vinnare.

Efter dessa framgångar fick Pomery överta sin chefs arbete som konstruktionschef. Vinnarbilen fick beteckning Vauxhall A-typ. Modellen byggdes fram till krigsutbrottet 1914. Den förändrades vid fyra tillfällen. Den sista modellen med en tre-liters motor nådde en topphastighet av 160 km/tim. Bilen blev den mest eftertraktade sportbilen på den tiden.

Vauxhall köptes upp av General Motors 1925

Under kriget byggde företaget modell D-type, med reducerad motoreffekt, till krigsmakten. Sedan-modell tillverkades efter krigsslutet för civil försäljning. Parallellt byggdes den mer sportiga modellen Vauxhall E-type. År 1919 lämnade den framgångsrike Pomery företaget. De snabba sportbilarna hade inte samma efterfrågan längre. Och familjebilarna utsattes för hård konkurrens. Märken som Mercedes, DKW, Opel, Ford och Renault hade alltid satsat på sådana modeller och hade därför ett stort försprång. Företaget försämrades ekonomiskt och letade efter en samarbetspartner. År 1925 köpte General Motors upp Vauxhall. Med en Chevrolet– baserad lastbil och en billigare bil i form av Vauxhall Kadett förbättrades ekonomin till andra världskrigets utbrott.

Under kriget tillverkades MK 1V Churcill tanks och lastbilar till försvarsmakten. 1940 bombades fabriken. Men efter ett år kunde tillverkningen fortsätta. Förkrigsmodeller av personbilar fortsatte under 50-talet. I början av 60-talet lanserades företaget Viva. Den konstruerades för att konkurrera med Ford Anglia och Morris Minor. På svenska marknaden skulle den prismässigt kunna hota både Volvo och SAAB. På 70-talet lanserades modellerna Chevette och Cavalier.

LÄS MER: Skrota din Vauxhall i Göteborg gratis med hämtning

Med dessa modeller ändrade General Motors sin strategi. Chevette blev i stort en kopia av Opel Kadett och Cavalier var en Opel Ascona. Carlton liknade den populära Opel Rekord. Med dessa ändringar ökade försäljningen och därmed företagets ekonomi. Men under 90-talet förändrades läget. Det ekonomiska läget försämrades gradvis till år 2009. GM ville då försätta företaget Vauxhall i konkurs. Resultatet blev att företaget organiserades under Opel. Tyvärr gick koncernens svenska företag SAAB åt samma negativa håll. Efter många turer hamnade Vauxhall tillsammans med Opel hos PSA (Peugeot och Renault).