Morris utveckling & historia

Morris utveckling & historia

Engelsmannen William Morris började med cykeltillverkning, bilreparationer och biluthyrning i början av 1900-talet. För att starta biltillverkning registrerade han företaget MRM Motors Ltd år 1912. Året efter lämnade den första bilen fabriken i Oxford.

Till motsats från många andra biltillverkare köpte William bildelar för montering. På det sättet kunde produktionen börjas med ett litet kapital. Den första modellen döptes till Morris Oxford (bullnose). Nästa år presenterades varianterna coupe och van, som var modifierade Oxford-modeller. För att tillgodose den växande marknaden köptes vissa delar i Amerika.

Continental of Detroit levererade motorer, växellådor och drivaxlar. Med sådant förfarande kunde flera varianter, av exempelvis motorer, erbjudas till Morris kunder. Första världskriget berörde inte företaget negativt. Så år 1915 lanserades Cowley. En fyrsitsig variant tillkom liksom val av en större motor. Men i början av 20-talet upphörde motorleveranserna från Amerika. Det franska företaget Hotchkiss erbjöd då att tillverka kopior motorerna i sin fabrik i Coventry. Genom tillverkning av standardmodeller, utan stora kostnader vid modellbyte, kunde Morris sänka tillverkningskostnaderna gradvis.

LÄS MER: Skrota din Morris bil i Göteborg gratis med hämtning

På det sättet kunde han konkurrera med den billiga Ford-bilen. Med införandet av löpande bandet ökade veckoproduktionen från 300 till 2000 bilar per vecka. Morris var i mitten av 20-talet det största engelska bilföretaget. Under 30-talet lanserades modellerna Ten och Eight. Under andra världskriget reparerade företaget i huvudsak RAFs Tiger Moth-flygplan.

Morris köptes upp av Nanjing Automobil

Efter kriget upptogs tillverkningen av modellerna Ten och Eight. Alex Issigonis anlitades för att utformning av en minibil som skulle motsvara någon av 20-talets succébilar. Resultatet blev Minor. Modellen började tillverkas år 1948. Den lilla bilen slog sig snabbt in på den europeiska marknaden. I Sverige fick SAAB och Volvo en svår konkurrent. På grund av sitt låga pris kunde märken som FiatOpelPeugeot och Renault utmanas. Under 60-talet började en sviktande ekonomi drabba den europeiska bilindustrin. Och de engelska företagen tycks ha blivit hårdast utsatta. Mängder av köp, försäljningar och sammanslagningar utfördes. Morris blev inget undantag och hamnade till hos slut Nanjing Automobil Corporation. Mini lanserades som eget varumärke och köptes av BMW 1992. Bilar med namnet fortsatte att finnas på kommande modeller. Mini Coper lanserades år 1959 och var i produktion till år 2000. Även den här modellen rönte en stor framgång.