Opel Ampera-e var en renodlad elbil som under några år erbjöd marknadens längsta räckvidd för pengarna – men som blev en av de mest frustrerande bilarna i Opels historia. Trots strålande recensioner och köande kunder kunde Opel knappt leverera några bilar. Bakom kulisserna pågick nämligen ett ägarbyte som gjorde hela projektet omöjligt, och Ampera-e gick till historien som den sista Opel som konstruerades av General Motors.
Chevrolet Bolt med Opel-emblem
Ampera-e var i grunden en europeisk version av Chevrolet Bolt, med en annan nos och Opel-emblem men i övrigt så gott som identisk. Båda byggdes i General Motors fabrik i Orion, Michigan, och importerades till Europa. Till skillnad från sin föregångare Opel Ampera, som hade en bensinmotor som reservgenerator, var Ampera-e en helt batteridriven bil utan förbränningsmotor. Den utvecklades dessutom som elbil från grunden i stället för att byggas om från en befintlig modell, och hade karossdelar som motorhuv, dörrar och baklucka i aluminium. Bilen visades på bilsalongen i Paris 2016 och nådde de första kunderna i slutet av samma år.
52 mil på en laddning
Det som gjorde Ampera-e till en sensation var räckvidden. Ett 60 kWh-batteri med 288 celler, inbyggt i golvet, gav en certifierad räckvidd på 520 kilometer enligt den dåvarande NEDC-cykeln – och cirka 380 kilometer enligt den strängare WLTP-metoden, som ligger närmare verkligheten. Det var exceptionellt för en prisvärd elbil vid den här tiden; innan Tesla Model 3 lanserades sommaren 2017 var systern Bolt den enda elbilen under 50 000 dollar som klarade över 30 mil på en laddning. Elmotorn på 150 kW (204 hk) och 360 Nm gav pigga prestanda: 0–100 km/h på 7,3 sekunder, snabbare än många sportiga bensinbilar. En halvtimme vid en 50 kW-snabbladdare räckte till ytterligare 15 mil, och Opel lämnade åtta års garanti på batteriet. Formen var medvetet vardaglig – en högrest, minivanliknande halvkombi byggd för att vara en rymlig och praktisk familjebil snarare än en statusbil.
Elbilen man inte kunde köpa
Ampera-e lanserades först i Norge, Europas mest elbilsvänliga land, där intresset blev enormt – flera tusen beställningar kom in nästan direkt. Problemet var tillgången. GM byggde bilen i begränsad upplaga, närmast som en bil för att klara utsläppskrav, och tjänade dåligt på varje exemplar. Resultatet blev att återförsäljare i Europa snart uppmanades att helt sluta ta emot beställningar, eftersom hela årets kvot redan var slut och leverans tidigast kunde ske 2019. Köande kunder i Norge, Nederländerna, Tyskland och Schweiz fick vänta i månader, och bara drygt 1 900 exemplar hade sålts i Europa i början av 2018. Att Opel strypte försäljningen på sin mest lovande marknad fick många att misstänka att bilen redan var dödsdömd.
Ägarbytet som sänkte projektet
Förklaringen fanns i en av bilindustrins största affärer. Bara månader efter Ampera-e:s lansering, i mars 2017, sålde GM:s vd Mary Barra hela Opel och den brittiska systern Vauxhall till franska PSA-koncernen, och GM lämnade därmed Europa. Det skapade en absurd situation: en bil konstruerad och byggd av GM i USA skulle nu säljas av en fransk konkurrent som inte hade någon anledning att gynna en GM-produkt. Avtalet gick ut på att GM skulle fortsätta tillverka och leverera Ampera-e till Opel, men arrangemanget höll inte länge. I slutet av 2019 valde Opel att inte förlänga kontraktet, och under 2020 såldes endast de sista bilarna i lager. Ampera-e blev därmed den allra sista Opeln som ritats och byggts under General Motors.
Arvet och Opels nya elbilar
Under sin nya franska ägare bytte Opel snabbt riktning. I stället för dyra, importerade GM-elbilar byggde märket nu sina laddbara modeller på franska plattformar, och efterträdaren blev en helt eldriven version av Corsa. Du kan läsa mer om PSA-köpet och Stellantis samt om de nya modellerna Corsa-e och Mokka-e. Ampera-e blev en parentes, men en bil som långt före många konkurrenter visade att en prisvärd elbil kunde ha en räckvidd som dög till nästan vad som helst – om man bara lyckades få tag på en.
Skrota din Opel i Göteborg
De relativt få Ampera-e som rullar i Sverige börjar nu bli till åren. En uttjänt elbil ska alltid lämnas till en auktoriserad bilskrot, eftersom det stora högvoltsbatteriet kräver särskild och säker hantering vid demontering och återvinning. Då avregistreras bilen korrekt hos Transportstyrelsen och du får ett giltigt mottagningsbevis. Vi hämtar uttjänta Opel-bilar i hela Göteborg med omnejd och sköter både bärgning och avregistrering åt dig.
Har du en gammal Opel som tjänat ut? Vi hämtar den i Göteborg och ser till att den skrotas och avregistreras korrekt.
Ring 031-94 37 60 Boka hämtningBildkälla: foto av Alexander Migl (Wikimedia Commons), licensierat under CC BY-SA 4.0.