G-klass – terrängbilen som blev statussymbol

Mercedes-Benz G-klass (W463), Geländewagen med sin kantiga, oförändrade form

Idén bakom Geländewagen

Historien började i början av 1970-talet, när Daimler-Benz och österrikiska Steyr-Daimler-Puch inledde ett samarbete för att ta fram en gemensam terrängbil. En av Daimlers dåvarande ägare, Irans shah Mohammad Reza Pahlavi, ville se en sådan bil utvecklad. Den första prototypen provkördes 1974, och 1975 fattades beslutet om serieproduktion.

Byggd i Graz sedan 1979

De första bilarna rullade ut 1979 och presenterades i februari samma år. Sedan dess har G-klassen byggts i Graz i Österrike, till stor del för hand. I Österrike och vissa andra länder såldes den under namnet Puch G ända fram till år 2000, ett arv från samarbetet med Steyr-Daimler-Puch.

Ett militärfordon i grunden

Från början var G-klassen ett renodlat arbets- och militärfordon med stegram, stela axlar och tre differentialspärrar, något få personbilar har. Den används av flera försvarsmakter, bland annat tyska Bundeswehr, där den kallas Wolf, samt österrikiska Bundesheer. Även svenska Försvarsmakten använder den, under beteckningen Terrängbil 14/15.

Från arbetsredskap till lyxbil

Formen som knappt förändrats

Det mest slående med G-klassen är hur lite den ändrats. Den kantiga karossen var i praktiken oförändrad mellan 1979 och 2018, medan motorer, interiör och säkerhet uppdaterades löpande. När en helt ny generation presenterades 2018 valde Mercedes medvetet att behålla den ikoniska formen nästan exakt.

En av Mercedes mest långlivade modeller

De flesta bilar slutar inte som samlade statussymboler utan tjänar ut helt vanligt. När din bil har gjort sitt hjälper vi dig i Göteborg att skrota och avregistrera den korrekt, så att stål och delar återvinns på rätt sätt.

Har du en bil som tjänat ut? Vi hämtar den i Göteborg och ser till att den skrotas och avregistreras korrekt.

Ring 031-94 37 60 Boka hämtning