Liten ersättning på bilskrot för skrotning av Rover betyder dumpning i Göteborg

En bilägare kan idag ta för givet att en liten betalning utgår, när avställd Rover överlämnas till en legitimerad bildemontering i Göteborg. Så har det inte alltid varit. Tvärtom. De flesta åren av fordonens ålder har det kostat pengar för att bli av med ett uttjänt fordon. Och det är något som fordonsägare har haft tufft att förstå. Helst av allt vill en del kvarhålla fordonsvraken för kommande bruk. För sent ska dessa optimister uppdaga sina misstag.

Ett miljöriskabelt avfall förtjänar sitt dåliga rykte i synnerhet om det samlas oskyddat i naturen som en uppställd sönderkorroderad skrotbil. Vid sådant tillfälle omvandlas ersättning till ekonomiskt krav och kostsam rengöring. I vissa fall kan en sällsynt personbil påträffas avsides i gamla stall och ruckel. Bilskrot är intresserade av defekta fordon. Men att tillvarata en uttjänt bil i sådant syfte kostar mer än det smakar. En sparsam bilägare bestämmer sig för att skrota bilen i Göteborg och få betalt, när den lämnas. Marknaden har på några år helt förändrats. Bolag som köper upp uttjänta fordon för förbjuden utförsel har växt enormt. De föreslår ibland mer än en legitimerad bilskrot, men arbetar under lagens armar. Så mycket har hänt som kan förvirra en uppriktig bilägare.

Fordonsfabrikanterna kommenderades verkställa kostnadsfri skrotning för kompletta bilar. De skulle även skapa en allians av skrotar, som fick fullmakt att bifalla bilåtervinning med registreringsbevis utföra avregistrering på Transportstyrelsen. Framför allt fordrades en recycling till minst 95 %.

Liten ersättning på bilskrot för skrotning av Rover betyder dumpning i Göteborg

Skrotpremie på bilskrot för Rover stoppas i Göteborg

Rovers naturproblemen steg hastigt under förra seklet varför en samhällelig skrotpeng för bilskrotning i Göteborg introducerades 1975. Upp till 1500 kr betalades ut till ägare som skrotade sin bil på en bildemontering. Somliga lockande fordonsmodeller som Audi, Lloyd och Volkswagen lyckades därav lämnas in utan anspråk på ersättning. Flertalet bilar, som skulle ha skrotats, hade byggts om till A-traktorer och gav upphov till stor sug på användbara beg. reservdelar. Också bilverkstäder sökte sådana till vanliga reparationer av de frekventa bilmodellerna.

En lång sträcka till närmaste skrotfirma kunde fastslå de trasiga fordonens kommande tid. En oförsäkrad NSU kunde dras på släp på den tiden, men dumpning blev ändå det slutliga beslutet för flertalet fordonsägare. Så Länsstyrelsen kom till insikt, att den utbetalda skrotpremien bara haft liten effekt på ett färre antal personbilar och därmed även klimatet. En fullständig genomgripande förändring infördes för tretton år sedan via dubbla bestämmelser. Dessa omintetgjorde föregående sakläge. De pressade ett antal skrothandlare till avveckling. Biltillverkarna och bilproducenterna fick lära sig vad ansvar innebär. Samtidigt drogs den obligatoriska skrotpremien in.

Recycling på bilskrot av Rover gör föreskriven skrotningspremie överflödig i Göteborg

Bilfabrikanterna kommenderades verkställa avgiftsfri bilskrotning för kompletta Rover. De skulle också skapa en stor allians av ackrediterade bildemonteringar, som fick tillåtelse att bifalla bildemontering i Göteborg och avregistrering med skrotningsintyg hos vägverket. Framför allt fordrades en recykling av en Borgward till minst nittio %. Naturvårdsverkets tuffa krav för behörighetsbevis till bilskrotning medförde att ett antal bilskrotar avvecklades. Det var ändå upprinnelsen till dagens angenäma att skrota bil med ersättning av kasserade fordon. Vägen dit har ändå varit lång och besvärlig.

Att tvingas skrota bilen gratis, som Bilproducenterna krävde de godkända skrotarna, medförde en uppsjö av kritik från de drabbade. De konfiskerades möjligheten att få mottagningsbevis och att kräva pengar från bilägaren. Men utan tillstånd och möjlighet att förorda en avregistrering existerade ingen chans till överlevnad. Den reglerade läget av bilskrot i Göteborg initierades med en långvarig process med Stena Metall. Dåtidens enkla strategi med Hillman att sära de skilda substanserna var långt ifrån lönsamma, så en självverkande förlopp fordrades. För detta uppfanns fragmentering med sinnrika sorteringsmekanism. Idag närmar sig utvecklingsgången absolut recycling.

Det är i första hand stål, koppar och övriga metallblandning som medför stora inkomster. Nya komponenter i fordonsdesignen har tillfört betydelse. Katalysatorn med funktionella ädellegering mer kostsam än guld är ett exempel. Det sammanlagda värdet för att skrota utländska bilar gör att legitimerade bildemonteringar fightas om uttjänade fordon med höjda betalningar som skjutvapen. Depression påverkar marknadsvärdet på återvunna metaller. Men uttjänta Exalibur värde från tusen till de 3 000 som betalas nuförtiden är anmärkningsvärt och kommer att förbättra miljön utan offentliga subvention.