En lämplig bildemontering i Göteborg har en markant del i skrotningen av en utrangerad Lloyd. Men det är inte så många år sedan återvinning bara bestod av försäljning av beg. bilkomponenter. På grund av intäkterna från sådana försäljningar inte kom upp till den sammanlagda kostnaden behövde fordonsinnehavaren erlägga en viss summa pengar för bil demontering och fragmentering.
Så istället för att överlämna in den defekta och naturfarliga åbäket hamnade det som klimatfördärvande odjur i omgivningen. dilemmana med infekterade marker och skog sjunk inte via Regeringens indrag av skrotpremien, som betalades ut vid laglig skrotning. För att fixa tilltagande påfrestningar formulerades stenhårda författningar av berörda myndigheter. fordonstillverkare beordrades till frakten och gratis bil demontering. Ett lyckat resultat gav en bilskrot i Göteborg chans att ersätta en förlegad Lloyd markant mer än det tappade skrotningspremien.
- Export av Volvo-V50 med körförbud minerar bilskrot i Göteborg
- Skrota bilen i Agnesberg: En miljöangelägenhet
- Kasserad Volvo-C30 ingår i återvinningsprocess hos bilskrot i Göteborg
Attraktiva bildelar ger högre intäkter på Lloyd för bilskrot i Göteborg
Bilproducenterna bereddes riktlinjer om en 95-procentig retur av en Lloyd till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter många års intensivt jobb har detta mål nåtts med tilltagen marginal. Därför har krav på betalning ersatts av en rimlig ersättning för en skrotbil på en auktoriserad skrotfirma i Göteborg. Men skrotningsutvecklingen hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens hänsynslösa påtryckningar hos återvinningsföretagen. Uttjänta fordon klassades som miljökritiskt avfall, och Miljöstyrelsen Göteborg gavs i arbete att tillse att de de strama normerna genomfördes precist.
Bilåtervinning och sanering av en Lloyd hos en behörig bilskrot i Gbg miljöreglerades och kontrollerades så noga att förbjuden verksamhet skulle försvinna. Det förorsakade även, att nära hälften av landets bilskrotar var tvungna att avveckla verksamheten. Nu för tiden har omläggningen av skrotning förverkligats till de nya bestämmelserna. En certifierad skrot följer miljöanspråken utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Lloyd och andra trotjänare är önskade objekt.
Bilåtervinnare i Gbg tävlar om att köpa gamla Lloyd
Att skrot i Gbg har hård konkurrens om en defekt Volvo är ingen ny information. Förbjudna exporter har försiggått länge. Det framställs i Landskrona Direkt hur miljögranskare och polisen bara kan se på, hur värden för 1000-tals kronor rullar förbi varje dag. Den samordnade brottsligheten har funnit en ny och riskfri verksamhet vid sidan av narkotikan. Och rörelse med återinförande av skrotbilar i trafik växer stadigvarande.
Sökandet efter prisvärda beg. personbilar som Lloyd är högre än någonsin. Några, mer eller mindre organiserade Göteborg, verkstäder förvärvar och dona tillräckligt strikt med beg. bilreservdelar. Detta är naturligtvis ett misslyckande för de aktiva klimathjältarna, som slåss mot de växande avgasföroreningarna. I den rådande pandemins vädjan, att åka bil istället för att använda spårvagn, stiger engagemanget för inköp av en prisvärd andrabil till hushållet högsta prioritet. Så en etablerad bilskrot i Gbg ser med vemod hur en avdankad natur- och trafikfarlig Lloyd åker utmed sin bilskrot.