Vissa Buick får bättre ersättning på bilskrot vid skrotning i Göteborg

Ålderstigna Buick i Göteborg har varit utan värde tills nya förordningar gavs från Länsstyrelsen för mindre än femton år sedan. Om man exkluderar de första årtiondena efter introduktionen av de ovanliga modellerna, har dumpade personbilar associerats till klimatdilemma och generell nedskräpning av skrotbilar i naturen. Upprinnelsen till missnöjet var avgifterna för skrotningarna. Fram till slutet av 60-talet, då flottan av skrotade bilar oftast var muskelpaket som Mercedes och De Lorean, lyckades makalösa skapelser synas i trafiken. Hemmagjorda lastfordon och bärgare tampades under lång tid med de auktoriserade fordonstillverkarna. En fordonsmatch i Säve innebar väldigt behov efter muskelstinna skrotbilar. Stock-car blev seklets största fordonsrace.

De kunde organiseras i allt från grusgropar till bandyplaner. På grund av tävlingarnas förmån betalades till de överlevande bilarna var omsättningen stor. Rally-Cross och Nascar har sitt ursprung från dessa katastrofala fordonsrejsen, som i massa år ledde besökslistorna. Men passionen avtog både för rekonstruktion och race, så bilinnehavarna missade alternativet att få betalt för sina skrotbilar. Därför lagrades de i lador och bilskjul utan förberedelse för blivande bruk eller användning. De som saknade skyddade ställen lät personbilen stå i det fria. Av någon orsak doldes de villigt i nån skogsdunge. Få personer kände till de klimatskador dessa övergivna bilar skulle tillföra miljön. Så nu skapades epoken med dumpade personbilar i terräng och natur för att behålla skrotningsavgiften på klimatets bekostnad.

Bilproducenterna ålades att skrota bilar utan kostnad för återvinning och det gällde även för Volvo bilar. De skulle även upprätta en omfattande allians av godkända skrotföretag, som fick fullmakt att fastställa bildemontering i Göteborg och avregistrering med skrotningsintyg hos centrala bilregistret.

Lång varaktig bilskrot premie för Buick går i graven i Göteborg

Buicks klimatproblem i Göteborg växte snabbt under förra seklet varför en statlig skrotpeng lanserades 1975. Upp till 1500 kr betalades ut till fordonsinnehavare när det var dags att skrota bilen på en auktoriserad bilskrot i Göteborg. Vissa efterfrågade modeller som Dodge, BMW och Jaguar lyckades därmed skrotas utan anspråk på pengar från bilägaren. Ett fåtal fordon, som skulle ha skrotats, hade modifierats om till moppebilar och framkallade väldig lockelse på brukbara begagnade bilkomponenter.

Små verkstäder letade såna till vanliga lagningar av de frekventa fordonsmodellerna. Ett vidsträckt sträcka till närmaste skrotfirma kunde avgöra de fordonsvrakens framtid. en avställd Talbot kunde dras på släp på den tiden, men dumpning blev ändå det slutliga valet för några enstaka fordonsinnehavare. Så Länsstyrelsen kom till förståelse, att skrota bilen ersättning bara haft marginell verkan på ett smärre mängd bilar och följaktligen även omgivningen. En totalt genomgripande omställning lanserades för tretton år sedan genom två förordningar. Dessa vände upp och ned på föregående villkor. De betvingade flertalet bildemontering i Göteborg till likvidation. Bilproducenterna fick lära sig vad förpliktelse menas. Parallellt drogs den offentliga skrotpengen in.

Återvinning på bilskrot av Buick gör statlig skrotbilspremie onödig i Göteborg

Bilfabrikanterna ålades att skrota bilar gratis för återvinning och det gällde även för kompletta Buick. De skulle även upprätta en omfattande allians av godkända skrotföretag, som fick befogenhet att fastställa bilskrotning i Göteborg och avregistrering med bilskrotningsintyg hos Trafikstyrelsen. Huvudsakligen krävdes en återvinning till minst 95 %. Myndigheternas hårda villkor för behörighetsbevis till bilskrotning av Mercedes-240 orsakade att ett antal bildemonteringar gick överstyr. Det var dock upprinnelsen till nutida goda betalning för en uttjänt Isuzu AT-35. Vägen dit har dock varit ansenlig och ansträngande.

Att tvingas lämna sin Alfa-Alfetta för bilskrot kostnadsfritt, som fordonstillverkarna krävde de legitimerade skrotarna, föranledde högvis av klagomål från de drabbade. De konfiskerades optionen att kräva ersättning. Men utan behörighetsbevis och tillfälle att förorda en avregistrering med skrotintyg och mottagningsbevis fanns ingen möjlighet till överlevnad. Den dikterade graden av bildemontering startades med en lång varaktig procedur med Göteborgs-företaget Stena Metall. Den tidens manuella tillvägagångssätt att dela de skilda substanserna var långt ifrån vinstgivande, så en automatisk förlopp krävdes.

För det här skapades fragmentering med sinnrika sorteringsanordningar. Nuförtiden närmar sig utvecklingsgången att skrota bilar återvinning med fullkomlig recycling. Och det är i första hand stål, aluminium och andra metallblandning som medför stora återbäringar. Nya bilkomponenter i bilstrukturen har tillfört betydelse. Katalysatorn med användbara ädellegering dyrare än guld är ett exempel. Det fullständiga värdet från recyclingen gör att legitimerade bilskrotar slåss om att skrota bilen i Göteborg med ökande betalningar som vapen. Pandemier har effekt på marknadsvärdet på återvunna ädelmetaller. Men uttjänta SAAB-93 betydenhet från 1 000 till de tre tusen som betalas numera är egendomligt och kommer att förbättra miljön utan allmänna subvention.