Andre Citroen

Andre Citroen skapare av det Franska bilmärket Citroen, föddes, som yngst bland fem syskon, i Paris år 1878. Hans föräldrar var av judisk härkomst. Fadern, Levie Citroen , en nederländsk diamanthandlare flyttade till Warshava i mitten av 1840-talet och gifte sig med Masza Kleinman.

På grund av oroligheter flyttade familjen till Paris år 1873. Andre Citroen nederländske farfar hade varit grönsakshandlare och blev därför kallad citronen, vilket är detsamma som Citroen på flamländska. Hans fader bedrev diamanthandel med ett sydafrikanskt företag. På grund av en misslyckad affär begick fadern självmord, när Andre var sex år gammal. Han fick dock möjlighet att studera till ingenjör. Andre Citroen hade blivit tagen av författaren Jules Vernes berättelser. Han var en inbiten besökare av världsutställningen, som visade olika nationers senaste uppfinningar.

Andre Citroen träffade en maskintillverkare i Polen

Byggandet av Eiffeltornet hade gjort ett starkt intryck, så Andre Citroen var övertygad att studera till ingenjör. Och år 1900 utexaminerades han från Ecole Polytechnique med mycket höga betyg. Samma år som Andre tog examen besökte han Polen, i det landet han föddes. Av en slump träffade han en maskintillverkare i färd att montera en kraftöverföring. Kuggarna var i pilutförande. Det här utförandet av kraftöverföring medförde en mjukare och tystare gång. Andre Citroen blev mycket begeistrad i anordningen, som senare skulle utgöra det kommande varumärket Citroens logotyp, och skulle synas på varje tillverkad bil.

Han lyckades även att köpa patentet på det v-formade pilkugghjulet. Citroen anställdes vid Mors Bilfabrik och avancerade till en chefstjänst 1906. Under första världskriget blev han inkallad som teknisk officer i den franska armen. Han blev känd som produktionsexpert för vapen, och blev därmed ansvarig för Renaults produktionsuppläggning av vapen. Före produktionsstarten av bensinbilar gjorde Andre Citroen ett försök att åter införa ångdrivna bilar. Detta misslyckades dock. År 1919 startade den kommande bilproducenten verksamheten, som blev den fjärde största biltillverkaren i världen på 1930-talet .