Värdet för en ålderstigen Fiat-Punto på en behörig skrotfirma hade under lång tid varit 0 kr. Detta medförde att fordonsinnehavaren var piskad att bekosta för bilskrotning i Uddevalla. För cirka tolv år sedan försvann den offentliga skrotpengen. Den hade kompenserat en rejäl del av avgiften, så massor valde att köra sin Fiat-Punto till en bildemontering i Uddevalla. Men när den uteblev ökade även mängden övergivna skrotbilar på alla tänkbara ställen. Miljövårdsverket avfattade nya hårda föreskrifter till biltillverkare för att få stopp på de miljövådliga händelserna. Sammanslutningen beordrades ta emot en komplett skrotbil avgiftsfritt för skrotning. De skulle också arrangera insamling av alla skrotbilar upp till 3 500 kilo totalvikt. Så en Länsstyrelsen godkänd bilskrot med självplock i Uddevalla skulle, utöver säljande av brukade bildelar, dessutom få mer pengar för en äldre Fiat-Punto.
Återanvändande från gamla fordon ger högre intäkter på Fiat-Punto för bilskrotaren i Uddevalla
Bilproducenterna gavs föreskrifter om en nästan fullkomlig retur av en Fiat-Punto till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter ett antal års intensivt arbete med att skrota bilar i Uddevalla har detta mål uppnåtts med tilltagen marginal. Därför har begäran på kompensation ersatts av en rimlig ersättning för ett bilvrak på en lämplig bilskrot i Uddevalla. Men återvinningsutvecklingen hade inte lyckats utan Transportstyrelsens brutala inblandning hos bilskrotarna. Skrotbilar karakteriserades som naturkritiskt avfall, och naturstyrelsen bereddes i arbete att tillse att de de hårda föreskrifterna genomfördes ackurat. Anläggning och miljöhantering av en Fiat-Punto hos en auktoriserad bilskrot som hämtar skrotbilar i Uddevalla miljöreglerades och kontrollerades så noga att förbjuden verksamhet skulle upplösas. Det förorsakade även, att nära hälften av landets företag var tvungna att avveckla verksamheten. Idag har omändringen av bilskrotning genomförts till de nya reglerna. En etablerad bilskrotning följer miljövillkoren och avregistrering av skrotbilar utan anmärkningar. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Fiat-Punto och andra trotjänare är eftertraktade objekt.
Skrotföretagen i Uddevalla har konkurrenter om gamla Fiat-Punto
Att bilskrot i Uddevalla har kärv rivalitet om en gammal Fiat-Punto är ingen nyhet. Olagliga exporter har fortgått länge. Det skildras i Alingsås Kuriren hur man bokar hämtning av uttjänta bilar och aina bara kan se på, hur beskaffenhet för 1000-tals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier.
Den organiserade kriminaliteten har lokaliserat en ny och ofarlig levebröd vid sidan av narkotikan. Och handeln med återinförande av uttjänta bilar i trafik stiger stadigvarande. Efterfrågan efter billiga begagnade personbilar som Fiat-Punto är större än vid någon tidpunkt. Många, mer eller mindre organiserade, verkstäder handlar och fixar tillräckligt ordentlig med beg. bilkomponenter. Detta är självfallet en motgång för de aktiva naturhjältarna, som slåss mot de växande avgasutsläppen.
I den aktuella pandemins vädjan, att åka personbil som alternativ för bilskrot som betalar eller att använda buss, växer intresset för köp av en prisvärd andrabil till familjen främsta option. Så en lämplig bilskrotning i Uddevalla ser med dysterhet hur en rostig natur- och trafikfarlig Fiat-Punto kör utmed sin bilskrot.