Bristfälliga Lancia-Y10 hämtas gratis av auktoriserad bildemontering för fragmentering. De bildelar som man tro ha någon livslängd kvar återanvänds för avyttring. Än idag är det stor efterfrågan av beg. reservdelar, detta kan höja betalningen vid bilskrot Uddevalla med inlämningen av en Lancia-Y10 till en skrot firma i Gbg.
Efter indragningen av den allmänna bilskrotspremien var det besvärligt för fordonsägare att skrota sitt fordon gratis. För den skull valde ett antal att överge sina utlevade fordon i naturen. Men det bekymret försökte riksdagen fixa med introduktion av tuffa regler för tretton år sen. Biltillverkare tvingades skrota bilen i Uddevalla och till en del eftergifter för en Lancia-Y10 hos en legitimerad skrotfirma.
Dessutom fick de skyldighet att hopsamla fordonen med avregistrering till ett mottagningsställe, som inte översteg 50 kilometer. Det senare anspråket har aldrig infriats, varför bärgare måste hämta den uttjänta bilen för bilägaren.
Skrotning av äldre bilar inbringar mer pengar på Lancia-Y10 för skrotföretagen i Uddevalla
Biltillverkare bereddes hänvisning om en nästan fullkomlig retur av en Lancia-Y10 till en evig kretsgång av bilproducenterna i nytillverkning. Efter flertalet års frenetiskt jobb har detta mål nåtts med tilltagen marginal. Därför har anspråk på betalning bytts till en tillfredsställande ersättning för uttjänta bilar på en auktoriserad bildemontering. Men skrotningsprocessen hade inte varit framgångsrik för bildemontering i Uddevalla utan Naturvårdsverkets skoningslösa påtryckningar på skrotarna. Skrotbilar karakteriserades som klimatfarligt avfall, och naturadministrationen gavs i arbete att tillse att skrota bilar med återvinning och de de strama normerna följdes ackurat.
Återvinning och miljöhantering av en Lancia-Y10 hos en etablerad bilskrot i Uddevalla naturjusterades och inspekterades så noga att illegal verksamhet skulle upplösas. Det föranledde även, att nära 50 % av Sveriges bildemonteringar var tvungna att avveckla verksamheten. Nu för tiden har omändringen av bilskrotning i Uddevalla förverkligats till de nya föreskrifterna. En behörig skrotfirma följer miljökraven och skriver ut skrotningsintyg utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Lancia-Y10 och andra trotjänare är eftersträvade föremål.
Bilåtervinnare i Uddevalla slåss om att få tag i äldre Lancia-Y10
Att bilskrotning utfärdar mottagningsbevis i Uddevalla har kärv rivalitet om en gammal Lancia-Y10 är ingen ny upplysning. Illegala utskeppningar har pågått länge med fordonsvrak. Det redogörs i Alingsås Kuriren hur dumpad Citroen-Dyane är värdefull för bilskrot i Uddevalla, hur pengar för hundratusentals kronor rullar förbi varje dag. Den samordnade kriminaliteten har funnit en ny och säker försörjning vid sidan av droghandeln. Och hanterande med utskeppning av övergivna bilar som är miljöfarliga fordon ökar ständig. Suget efter prisvärda beg. fordon som Lancia-Y10 är mer än vid någon tidpunkt. Många, mer eller mindre bokar hämtning av sin skrotbil i Uddevalla och organiserade, bilverkstäder handlar och dona tillräckligt grundligt med beg. reservdelar.
Detta är definitivt en missräkning för de aktiva naturkämparna, som krigar mot de stigande avgasföroreningarna. I den rådande virus uppmaning, att färdas med bil som alternativ för att resa spårvagn, växer intresset för köp av en prisvärd andrabil till familjen främsta prioritet. Så en legitimerad bilskrotning i Uddevalla har frågor om skrotning och ser med sorgsenhet hur en trasig natur- och inte säker Lancia-Y10 åker bredvid sin återvinning. Vem köper defekta bilar? Bilskrot i Uddevalla köper in alla bilar oavsett skick och årsmodell. Bilarna behöver inte ens vara kördugliga företaget betalar ut skrotpremie ändå.