Brottslig export av Skoda-Kamiq med körförbud minerar bilskrot i Uddevalla

Naturvårdsverket har med förändrade riktlinjer sett till att en certifierad bilskrot i Uddevalla kan ge ersättning för återvinning och fragmentering av en avdankad Skoda-Kamiq. Förr betalade ingen skrot för sådana fordonsvrak.

För att behålla sina surt förtjänta slantar har massa skrotbilar övergivits i områden där de kan påverka miljön negativt. Och när den offentliga skrotpremien drogs in och bilproducenterna tog över ansvaret växte de för miljön så negativa dumpningarna.

Då slog myndigheterna till och ställde högre krav på nära total återvinning av en kasserad Skoda-Scala genom bilskrot i Uddevalla inom branschen. Nya lagar till bilproducenterna med begäran på kostnadsfri återvinning och uppsamling inom fem mils distans från landets fordonsägare. Legitimerade skrotar skulle inte bara skrota bilar gratis utan även miljöanpassas till skötsel av naturhotande avfall och granskas årligen av ortens klimatsektor.

Flertalet företag upplöstes, men det var upptakten till en bra kompensation för en äldre Skoda-Kamiq hos en bildemontering i Uddevalla.

Skrotning av äldre bilar inbringar mer pengar för Skoda-Kamiq hos skrotföretagen i Uddevalla

Bilskrotning i Uddevalla bereddes riktlinjer om en 95-procentig retur av en Skoda-Kamiq till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter många års febrilt jobb har denna intention uppnåtts med god marginal. Därför har fordran på betalning omvandlats till en tillfredsställande ersättning för ett vrak hos hos bilskrot med självplock i Uddevalla.

Brottslig export av Skoda-Kamiq med körförbud minerar bilskrot i Uddevalla

Men återvinningsprocessen hade inte varit framgångsrik utan Länsstyrelsens brutala inblandning på återvinningsföretagen. Skrotbilar kategoriserades som naturkänsligt avfall, och Miljöstyrelsen gavs i uppgift att skrota bilen i Uddevalla och se till att de de strama normerna utfördes ackurat.

Skrotning och avregistrering av en Skoda-Kamiq hos en legitimerad skrot som hämtar i Uddevalla klimatreglerades och inspekterades så noga att lagstridig business skulle försvinna. Det förmådde också, att nära 50 % av Sveriges bildemonteringar var tvungna att avveckla verksamheten.

LÄS MER: Skoda utveckling och historia

Numera har omändringen av bilskrotning realiserats till de nya bestämmelserna. En av Länsstyrelsen godkänd bildemontering följer naturanspråken utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Skoda-Kamiq och andra trotjänare är eftertraktade objekt.

En godkänd bilskrot i Trollhättan hämtar och återvinner utrangerade Mitsubishi-380

En godkänd bilskrot i Trollhättan hämtar och återvinner utrangerade Mitsubishi-380

Ingen vet hur många Mitsubishi-380 som anlänt till en certifierad bildemontering i Trollhättan. Kommunerna känner inte heller till antalet övergivna bilar i skog och mark.

Bilskrot söker Volvo S80 i Trollhättan

Bilskrot söker Volvo S80 i Trollhättan

När en Volvo S80 ska åka sin sista färd till bilskrot i Trollhättan är det viktigt att fordonet hamnar hos en auktoriserad bildemontering. Här får man mottagningsbevis, som garanterar.

Skrothandlare i Uddevalla slåss om att få tag i äldre Skoda-Kamiq

Att bilskrot som skrotar för dödsbo i Uddevalla har brysk konkurrens om en defekt Skoda-Kamiq är ingen ny upplysning. Kriminella exporter har fortgått länge. Det skildras i Gotlands Allahanda hur naturinspektörer och polisen bara kan se på, hur pengar för hundratusentals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier.

Den organiserade kriminaliteten har hittat en ny och ofarlig verksamhet vid sidan av knarkförsäljning. Och hanterande med att boka transport av skrotbilar i Uddevalla utrikeshandel av miljöfarliga fordon i trafik ökar ständig. Suget av reservdelar och efter prisvärda beg. bilar som Skoda-Kamiq är högre än nånsin. Fler, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder inhandlar och fixar tillräckligt strikt fullmakt med begagnade bilkomponenter.

Detta är givetvis ett misslyckande för de aktiva naturhjältarna, som slåss mot de växande avgasföroreningarna. I den rådande pandemins vädjan, att åka bil i stället för att använda kollektivt, ökar engagemanget för inköp av en prisvärd andrabil till familjen främsta prioritet. Så en etablerad skrot i Uddevalla ser med dysterhet hur en avdankad klimat- och trafikfarlig Skoda-Kamiq kör förbi sin skrot.