En övergiven Skoda-Fabia ger återbäring från bilskrot i Trollhättan

Priset för en äldre Skoda-Fabia är som att skrota bilen i Trollhättan och hade under lång tid varit noll kronor. Med andra ord var fordonsägaren var tvingad att ersätta för bilåtervinningen. För cirka tolv år sedan avvecklades den obligatoriska skrotningspremien. Den hade kompenserat en jätte del av kostnaden, så många beslutade sig att åka med sin Skoda-Fabia till en bilskrot i Trollhättan. Men när skrotpengen försvann tilltog även antalet övergivna bilar på alla osannolika ställen. Länsstyrelsen upprättade nya skarpa författningar till biltillverkare för att få stopp på de naturskadliga gärningarna. Berörda parter beordrades ta emot skrotbilar gratis för avregistrering. De behövde dessutom arrangera uppsamling av alla bilar som är skrot upp till 3,5 ton totalvikt. Så en auktoriserad skrotfirma i Trollhättan skulle, förutom avyttring av brukade delar, dessutom få andra intäkter för en gammal Skoda-Fabia.

Återanvändande från gamla fordon är en bättre inkomstkälla på Skoda-Fabia hos bilskrotaren i Trollhättan

Fordonstillverkare gavs hänvisning bilskrot med självplock i Trollhättan om en 95-procentig retur av en Skoda-Fabia till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter massa års frenetiskt jobb har bilproducenterna nått detta mål med bra marginal. Därför har begäran på betalning omvandlats till en rimlig ersättning för en skrotbil hos en auktoriserad bildemontering i Trollhättan. Men skrotningsprocessen med mottagningsbevis och skrotningsintyg hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens skoningslösa påtryckningar på skrothandlarna. Kasserade bilar kategoriserades som naturvanskligt avfall, och Miljöstyrelsen bereddes i uppgift att tillse att de kraftiga normerna verkställdes exakt. Återvinning och sanering av en Skoda-Fabia på bilskrotning i Trollhättan naturreglerades och övervakades så noga att olaglig verksamhet skulle droppa av. Det förorsakade också, att nära femtio procent av landets bilskrotar måste lägga ned sin verksamhet. Nuförtiden har omläggningen av att skrota och återvinna bilar realiserats till de nya riktlinjerna. En av Länsstyrelsen godkänd bilskrot följer klimatanspråken utan anmärkningar. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla bilskrot i Trollhättan kämpar om uttjänta Lancia-Beta med organiserad brottslighet och andra trotjänare är eftertraktade objekt.

Skrotföretagen i Trollhättan gör vad som helst för att skaffa gamla Skoda-Fabia

Att bildemontering i Trollhättan har tuff konkurrens om en murken Skoda-Fabia är ingen ny information. Illegala exporter av fordonsvrak har försiggått under lång tid. Det skildras i Moderna Tider hur klimatgranskare och aina bara kan se på, hur pengar för hundratusentals kr rullar förbi varje dag. Den organiserade kriminaliteten har lokaliserat en ny och riskfri levebröd vid sidan av droghandeln. Handeln och nedskräpning av skrotbilar i trafik stiger stadigvarande. Suget efter prisvärda begagnade fordon som Skoda-Fabia är större än överhuvudtaget. Många, mer eller mindre organiserade, verkstäder inhandlar och dona tillräckligt noga med billiga bilreservdelar. Detta är naturligtvis en motgång för de aktiva naturhjältarna, som krigar mot de stigande koldioxidutsläppen. I den aktuella pandemins vädjan, att åka personbil istället för att använda kollektivt, växer engagemanget för köp av en prisvärd andrabil till hemmet högsta option. Så en Länsstyrelsen godkänd bilskrot som skrotar bil för dödsbo i Trollhättan ser med sorgsenhet hur en trasig klimat- och trafikfarlig Skoda-Fabia kör via sin skrot.