Nära total återvinning av en kasserad Skoda-Scala genom bilskrot i Uddevalla

Priset för en gammal Skoda-Scala för alla fordon som inte når bilskrotning i Uddevalla hade länge varit under 0 kr. Det innebar att bilägaren var tvingad att skrota bilen i Uddevalla utan ersättning. För cirka tolv år sedan avvecklades den allmänna skrotpengen. Den hade kompenserat en stor del av kostnaden, så många beslutade sig att överlämna sin Skoda-Scala till en bildemontering. Men när den uteblev växte likaså antalet dumpade fordonsvrak på alla tänkbara ställen. Länsstyrelsen avfattade nya kompakta förordningar till bilproducenterna för att få slut på de miljöskadliga gärningarna. Sammanslutningen tvingades ta emot skrotbilar utan kostnad för skrotning. De skulle även planera insamling av alla skrotbilar upp till 3 500 kilo totalvikt. Så en auktoriserad bilskrot i Uddevalla skulle, frånsett avyttring av brukade reservdelar, dessutom få andra intäkter för en förbrukad Skoda-Scala.

Återanvändande från gamla fordon höjer ersättning på Skoda-Scala för bildemonteringen i Uddevalla

Biltillverkare gavs föreskrifter om bildemontering i Uddevalla med total återföring av en Skoda-Scala till nya produkter. Efter ett antal års febrilt arbete har denna intention uppnåtts med god marginal. Därför har krav på skrota bilar som har körförbud med kompensation ersatts av en acceptabel ersättning för ett fordonsvrak på en behörig skrot i Uddevalla. Men skrotningsprocessen med bilskrot som hämtar hade inte varit framgångsrik utan Naturvårdsverkets brutala inblandning hos återvinningsföretagen. Skrotbilar stämplades som naturriskabelt avfall, och naturförvaltningen gavs i uppgift att se till att de de tuffa föreskrifterna följdes precist. Skrota avställda bilar med avregistrering av en Skoda-Scala hos en auktoriserad skrot i Uddevalla miljöanpassades och inspekterades så noga att lagstridig business skulle försvinna. Det föranledde också, att nära hälften av Sveriges bilskrotar måste lägga ned sin verksamhet. Idag har omläggningen av bilskrotning i Uddevalla realiserats till de nya normerna. En av Länsstyrelsen godkänd skrot följer miljövillkoren utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Skoda-Scala och andra trotjänare är eftersträvade objekt.

Bilåtervinnare i Uddevalla gör vad som helst för att skaffa gamla Skoda-Scala

Att alla skrotar med självplock i Uddevalla har brysk maktkamp om en defekt Skoda-Scala är ingen ny upplysning. Olagliga utskeppningar har pågått under lång tid. Det skildras i Kalmarposten hur naturgranskare och polismakten bara kan se på, hur pengar för hundratusentals kronor rullar förbi varje dag. Den samordnade brottsligheten har lokaliserat en ny och trygg inkomstkälla vid sidan av droghandeln. Och handeln med utskeppning av skrotbilar i trafik ökar konstant. Suget efter billiga begagnade personbilar som Skoda-Scala är högre än överhuvudtaget. Fler, mer eller mindre samordnade, bilskrot som skrotar bilen för dödsbo köper och lagar tillräckligt strikt med beg. delar. Detta är definitivt en motgång för de aktiva klimatkämparna, som tampas mot de stigande koldioxidutsläppen. I den aktuella pandemins vädjan, att färdas med bil i stället för att använda buss, ökar intresset för att skrota bilen för återvinning har högsta prioritet. Så en auktoriserad bilskrotning i Uddevalla ser med vemod hur en avdankad klimat- och trafikfarlig Skoda-Scala kör utmed sin återvinning.