Värdet på bildemontering i Uddevalla för en äldre Skoda-MB1100 hade under lång tid varit 0 kronor. Detta medförde att bilinnehavaren var piskad att betala för avregistreringen på sin skrotbil. För länge sedan avvecklades den statliga skrotpengen. Den hade utjämnat en rejäl del av kostnaden, så flera beslutade sig att skrota bilen i Uddevalla med sin Skoda-MB1100 för fragmentering.
Men när den uteblev växte likaså mängden dumpade skrotbilar på alla osannolika ställen. Länsstyrelsen med bilproducenterna utfärdade nya hårda förordningar till biltillverkare för att få slut på de miljöhotande handlingarna. Sammanslutningen tvingades ta emot skrot bilar utan kostnad för utfärdande av skrotintyg. De måste även strukturera hopsamling av alla skrot bilar upp till 3,5 ton totalvikt. Så en Länsstyrelsen godkänd bilskrot i Uddevalla skulle, frånsett försäljning av brukade delar, även få mer pengar för en äldre Skoda-MB1100.
Materialåtervinning ger högre intäkter på Skoda-MB1100 hos skrothandlaren i Uddevalla
Biltillverkare bereddes hänvisning om en nästan fullkomlig återföring av en Skoda-MB1100 till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter ett antal års ihållande arbete har detta mål nåtts med bra marginal.
Därför har begäran på betalning bytts till en godtagbar ersättning för bilskrotning i Uddevalla för att säkerställa miljövänlig hantering. Men skrotningsförloppet med bilskrot som betalar hade inte varit framgångsrik utan Transportstyrelsens brutala påtryckningar om miljöriktig bildemontering hos återvinningsföretagen.
Uttjänta fordon kategoriserades som miljöriskabelt avfall, och klimatadministrationen gavs i uppgift att tillse att de de kraftiga bestämmelserna verkställdes precist. Bilskrotning med hämtning och sanering av en Skoda-MB1100 hos en etablerad bildemontering i Uddevalla klimatjusterades och övervakades så noga att lagstridig business med mottagningsbevisen skulle upplösas. Det förorsakade också, att nära hälften av Sveriges företag var tvungna att avveckla verksamheten.
Idag har omläggningen av att skrota utländska bilar förverkligats till de nya normerna. En lämplig bilskrot i Uddevalla utvecklar total återvinning av utrangerade Subaru-1800 och följer miljöanspråken utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Skoda-MB1100 och andra trotjänare är eftertraktade föremål.
Skrothandlare i Uddevalla gör vad som helst för att skaffa gamla Skoda-MB1100
Att skrota avställda bilar i Uddevalla har brysk konkurrens om en ålderstigen Skoda-MB1100 är ingen ny information. Illegala utskeppningar har fortgått en god stund. Det skildras i Mariestads-Tidningen hur naturgranskare och länsman bara kan se på, hur värden för hundratusentals kr bara försvinner i dessa bedrägerier.
Den organiserade brottsligheten har upptäckt en ny och trygg levebröd vid sidan av droghandeln. Och hantering med utförsel av skrotbilar i trafik stiger ständig. Efterfrågan efter billiga beg. personbilar som begagnade bildelar är större än överhuvudtaget. Några, mer eller mindre samordnade, verkstäder införskaffar och reparerar tillräckligt grundligt med beg. bildelar. Detta är definitivt en missräkning för de aktiva klimatkämparna, som krigar mot de höga koldioxidföroreningarna.
I den aktuella boka upphämtning av skrotbilar pandemins uppmaning, att köra bil istället för att resa kollektivt, växer intresset för inköp av en prisvärd andrabil till hushållet främsta prioritet. Så en auktoriserad bildemontering i Uddevalla ser med dysterhet hur en rostig miljö- och trafikfarlig Skoda-MB1100 kör bredvid sin bilskrot.