Trasiga Volvo-144 har i närapå ett sekel gett upphov till klimatbekymmer som varit tuffa att lösa i Uddevalla. Allaredan på 30-talet grundades bolag som modifierade gamla fördärvade lastbilar till bogserbilar. Det rådde tillika enorm dragningskraft att köpa på bilskrot i Uddevalla och bygga om trasiga personbilar till stock-car varianter. Den första tävlingen organiserades vid mitten av förra seklet. Och det blev upptakten till Sveriges största motorrally med omkring 800 noterade bilförare. Racen gästades av ungefär 30000 i publik, och i varje heat försökte 25 motorstarka fordon att ta kål på varandra.
För att stärka åverkan byggdes stöttåliga kofångare fram på bilen. Och den skrotbilen som kunde forcera en annan bil av vägen erhöll en förmån, som dubblades vid vältning. Denna framgång förmedlades sig snabbt i Europa med många deltagare från Skandinavien. Under 70-talet började folk att skrota bilen i Uddevalla och där försvann suget av skrotbilar till ombyggnationer.
Biltillverkare hade presenterat särskilda fordon för olika transporter och likvärdiga fordonsrejs hade tagit över av Rally-Cross i Skandinavien och Stock Car Auto Racing, vilket är samma som det omtyckta NASCAR i staterna. Så bilskrotarna var beordrade av bilproducenterna att enbart sysselsätta sig åt begagnade bildelar för avsättning. Med detta upphörde mycket av vinsterna vilket tvingade kompenseras med betalning för bildemontering. Men bilinnehavarna var inte intresserade att erlägga för nån bildemontering alls. Sönderkorroderade Volvo 850 i omgivningen bevisar detta.
Idag närmar sig utvecklingsgången fullkomlig recycling. Det är i första hand stål, koppar och andra plåt som medför stora inkomster. Skrotbilar i Uddevalla säljes för evig kretsgång. Nya komponenter i bildesignen har tillfört betydelse. Katalysatorn med användbara ädelmetaller dyrare än guld är ett exempel. Det totala betydelsen med att skrota och återvinna Skoda-Kamiq gör att certifierade skrotar strider om uttjänta bilar med ökande betalningar. Skrota bilen från Uddevalla påverkar det ekologiska systemet.
Statlig bilskrot premie för Volvo-144 upphör i Uddevalla
Volvo-144 klimatproblematik med bilskrotning i Uddevalla växte fort under förra seklet varför en statlig skrotbilspremie lanserades på 70-talet. Upp till 1500 kr betalades ut till bilägare som skrotade bil gratis på en auktoriserad skrot. Somliga efterfrågade bilmodeller som Volvo, Chevrolet och Lancia-Ypsilon kunde därav skrotas utan krav på fullmakt och ersättning. En del fordon, som borde ha skrotats, hade modifierats om till A-traktorer och orsakade rejäl lockelse på brukbara begagnade delar.
Även bilverkstäder sökte sådana till vanliga lagningar av de frekventa bilmodellerna. Ett vidsträckt distans till närliggande skrotfirma för avregistrering kunde avgöra de kasserade fordonens kommande tid. ett avställt fordon kunde dras på släp på den tiden, men att överge var ändå det slutliga beslutet för många fordonsinnehavare. Så Länsstyrelsen kom till förståelse, att den utbetalda skrotningspremien på bilskrot som betalar bara haft liten inverkan på ett mindre mängd fordon och följaktligen även miljön.
En fullständig ingående förändring infördes för tretton år sedan via dubbla förordningar. Dessa omkullkastade förra sakläge. De betvingade många skrotar till graven. Biltillverkarna fick lära sig vad skyldighet medför. Samtidigt drogs den statliga skrotpremien in.
Bilskrotning av Volvo-144 gör obligatorisk skrotpremie onödig i Uddevalla
Bilproducenterna beordrades verkställa att bilskrot som hämtar Volvo-144 i Uddevalla för gratis skrotning. De skulle dessutom instifta en omfattande sammanslutning av ackrediterade skrotfirmor, som fick mandat att godkänna bildemontering och avregistrering med bilskrotningsintyg på bilregistret. I synnerhet begärdes en recycling till minst nittio %. Länsstyrelsens hårda anspråk för tillstånd till återvinning medförde att flertalet bildemontering i Uddevalla fick lägga ner.
Det var ändå starten till nutida rejäla ersättning för en uttjänad personbil. Att nå slutmålet har ändå varit ansenlig och påfrestande. Att tvingas skrota bilen avgiftsfritt, som fordonstillverkarna ålade de auktoriserade bilskrotarna, förorsakade en uppsjö av klagan från de berörda. De konfiskerades möjligheten att yrka på ersättning. Men utan auktorisation och tillfälle att förorda skrotningsintyg existerade ingen utsikt till överlevnad. Den föreskrivna nivån av bilskrotning påbörjades med en lång varaktig arbetsgång med Göteborgs-firman Stena Metall.
Den tidens manuella sätt att dela de olika substanserna var långt ifrån vinstgivande, så en självverkande förfaringssätt fordrades. För det här designades fragmentering med sinnrika sorteringskonstruktion. Idag närmar sig utvecklingsgången fullkomlig recycling. Det är i första hand stål, koppar och andra plåt som medför stora inkomster. Nya komponenter i bildesignen har tillfört betydelse.
Katalysatorn med användbara ädelmetaller dyrare än guld är ett exempel. Det totala betydelsen från återvinningen gör att värdet av skrotbilar i Uddevalla växer. Kriser påverkar marknadsvärdet på återvunna metaller. Men uttjänta bilars betydenhet från 1 000 till de 3 000 som ersättningen är nuförtiden är påfallande och kommer att förbättra klimatet utan offentliga medel. Boka upphämtning av skrotbil i Uddevalla.