För några decennier sen behövde en bilägare ersätta en certifierad bilskrot i Göteborg för skrotning av en rostig Volvo C70. Numera är tillståndet det motsatta. Gradvis har skrotbilar blivit mer värda. Vägen har varit lång och knagglig. Det har även fordrats kraftiga grepp från skilda ämbetsverk. För att spara lite kosing på en utbränd Oldsmobile återvinns av bilskrot i Göteborg äldre trasiga skrällen på många olämpliga platser.
När den offentliga skrotpremien försvann ökade de miljöskadliga tippning av uttjänta fordon. Ingen agerade eller kunde behandla bekymret. Då trädde bilskrot med stort miljöansvar i Göteborg och Naturvårdsverket, in med rasande tempo. I skottlinjen ställdes Bilproducenterna. De ska erlägga den totala för skrotning och avregistrering samt uppsamla skrotbilarna till utpekade platser. Dessutom skulle de starta en arbetsgång för bättre bildemontering. Och myndigheterna åtlyddes. Resultatet ger en skrotfirma i Gbg tillfälle att ersätta för en fördärvad Volvo C70.
Attraktiva bildelar ger högre intäkter på Volvo C70 hos skrotföretagen i Göteborg
Bilfabrikanterna skall skrota bilen i Göteborg med en nästan fullkomlig återföring av en Volvo C70 till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter flertalet års intensivt arbete med mottagningsbevis har denna intention nåtts med tilltagen marginal. Därför har krav på betalning omvandlats till en acceptabel ersättning för ett fordonsvrak på en legitimerad skrotfirma i Gbg. Men återvinningsprocessen på bilskrot som hämtar hade inte lyckats utan Naturvårdsverkets skoningslösa påtryckningar på bilskrotarna.
Skrotbilar kategoriserades som miljökänsligt avfall, och Miljöförvaltningen bereddes i uppdrag skrota utländska bilar i Göteborg och att tillse att de de kraftiga normerna följdes ackurat. Återvinning med skrotintyg och sanering av en Volvo C70 hos en auktoriserad bilskrot i Gbg miljöanpassades och kontrollerades så noga att illegal verksamhet skulle upplösas.
Det förorsakade dessutom, att nära hälften av Sveriges bilskrotar var tvungna att avveckla verksamheten. Nuförtiden har omläggningen med avregistrering och återvinning av bilar realiserats till de nya riktlinjerna. En lämplig bilskrotning i Göteborg följer klimatvillkoren utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Volvo C70 och andra trotjänare är eftersträvade föremål.
Bilskrotar i Gbg tävlar om att köpa äldre Volvo C70
Att bilskrot som utför bildemontering i Göteborg har tuff maktkamp om reservdelar på Volvo C70 är ingen nyhet. Illegala exporter har fortgått länge. Det skildras i Östersunds Posten hur övergivna bilar bara försvinner och polismakten bara kan se på, hur värden för hundratusentals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade brottsligheten med att skrota avställda bilar har lokaliserat en ny och trygg verksamhet vid sidan av narkotikan. Och hantering med utförsel av skrotbilar i trafik ökar hela tiden.
Suget efter billiga begagnade personbilar som Volvo C70 är större än överhuvudtaget. Fler, mer eller mindre organiserade, bilmekaniker och bilskrot med självplock i Göteborg inhandlar och lagar tillräckligt noggrant med billiga bilreservdelar. Detta är självfallet ett bakslag för de aktiva klimathjältarna, som krigar mot de höga koldioxidutsläppen. I den aktuella virus uppmaning, att fundera om frågor och svar med skrotning, växer engagemanget för inköp av en prisvärd andrabil till hemmet största option. Så en behörig skrot i Gbg ser med vemod hur en trasig miljö- och trafikfarlig Volvo P1800 från Gunnar Engellau tid kör på sidan om sin bilskrot.