Det är tio år sedan, som defekta bilar från Kortedala bara kunde avyttras för ombyggnad av en Duett till A-traktor. Bilskrot i Angered för den klimatmedvetna. Och det var mindre än en promille av beståndet. De flesta av de odugliga bilvraken dumpades som klimatodjur i skog och mark, som ett resultat av avgiftsfri skrotning. En avvecklad statlig bilskrotningspremie ändrade inte läget. Då tog någon tuff person inom Transportstyrelsen i med hårdhandskarna. Hårda regler till landets bilproducenter och certifierade bildemonteringar utformades.
Avgiftsfri bilskrotning för bilinnehavarna med bilproducenterna som betalningsskyldiga, var det första påbudet. Upphämtning och demontering av vraken till minst 95 % av tyngden var kommande krav. Igenom den nya bilskrotningslagen vände samma departement upp och ned på landets skrotfirmor. De stenhårda naturanspråken var fundamentet för en av landets största bolagslikvideringar. Men dekreten innebar grunden till fordonsvrakens omvandling. Defekta och penningslukande bilvrak kan ge fordonsägaren en skön lönsam överraskning.
En skrotbil från Kortedala kan krängas med gynnsam ersättning
Den kloke ägaren säljer idag sin uttjänta bil i Kortedala med en ersättning, som klart överkommer den avvecklade statliga skrotpremien. Det förekommer flera intressenter. Bildemonteringar med egenbetjäning av beg. delar ger många gånger bättre betalt för en äldre Iveco.
Men det gäller att vara uppmärksam på vissa oegentligheter och rävspel i branschen. Under “söndriga personbilar förvärvas” spaltas olika skrothandlare upp i Kungälvs-Postens säljerbjudande. Lockar med ersättning med tiotusen-tals kr, avlöser varandra. Priset av ett fragmenterat fordon överstiger inte ens 25 % av utlovat ersättning. Så dessa svarta fiktiva affärsrörelser, som inte ingår i de ackrediterade företag, kan inte bekosta de pengarna för ett uttjänt fordon, som skall återvinnas på bilskrot i Angered med laglig deklaration. Det kommer kunden snart fatta. Ett råd är att hålla fast på ett överenskommet pris då och hör med en ärlig köpare, som representerar en auktoriserad bildemontering.
Söndriga personbilar i Kortedala säljs vidare
Att trasiga fordon i Kortedala krängs till personer, och deras syfte är att återföra bilarna i trafik, är ett växande bekymmer. Flera gånger sker det utan säljarens medvetande. Beklagligtvis är det för sent, att juridiskt avhjälpa en dylik bedrägeri senare.
Uteslutande ett påskrivet mottagningskvittens med skrotningsintyg, av en legitimerad bilåtervinnare eller av likvärdig avtalad aktör, kan motverka framtida falsarier. Det här skrotintyget ligger dessutom till grund för Trafikverkets bortplockning i vägregistret. När defekta bilar krängs har bilinnehavarna en del att ta hänsyn till. Syftet, att skrota sitt fordon med fragmentering, i ett ständigt och klimatförnuftigt kretscykel, är hotat innan den hamnat på en ackrediterad bilåtervinnare. Kan ägaren personligen ta in bilen löses problemet, man kan då även räkna med den bästa ersättningen.
Behöver bärgningsbil användas finns dock potential att få ersättning samt säkerställa skrotbilens slutpunkt. För transport av ett kasserat fordon, som stämplas miljöohälsosamt restprodukt, krävs licens från Länsstyrelsen. Det här kan kontrolleras på bolagets nätsida före bokning. Via erhållande av ett påskrivet mottagningskvitto med skrotningsintyg, i utbyte av reg. bevis del 2, kan bilinnehavaren räkna med sig, att den ålderstigna “klenoden” behandlas seriöst och på ett klimatförnuftigt förfarande.