Frånsett den farliga naturinverkan uttjänta Skoda Fabia har på väderleken förefaller som stora klimatbovar. Och det hänga på ägarnas ovillighet att låta en bilskrot i Kungälv få fordonet när det tjänat färdigt. Det är många som inte förlikar sig med tanken, att den ålderstigna bilen är utan värde. Innan år 2007 tvingades bilinnehavaren även bekosta för skrotning. Bara att veta om en sådan kostnad fick ett fåtal att dumpa bilvraket i närmaste skogsparti. Rostiga chassin och nedskräpning av skrotbilar påminner om tillfälle med besvikna fordonsägare, som nuförtiden har fog att se väldigt positivt kommande tid.
Men tidigare har frestelsen att lämna sin personbil vind för våg varit mer intressant än att sluta upp bakom klimatbalkens paragraf. En bilägare står till svars för sin personbil till dess att skrotning och recycling har skett. Regelförbrytelse med övergivna fordonsvrak eller illegal export har inte gått Tullverket förbi. Snarare har bilskrotspremie varit populär under en viss tid. Den har lytts av riksdagens två förslag i ärendet att bildemontering i Kungälv åter skulle ha en skrotningspremie. Båda tycks ha förvisats till avfallskorgen, så en statlig hantering med ersättning för uttjänta fordon verkar vara osannolik.
En certifierad bilskrotning i Kungälv har en stor del i återvinningen av en förbrukad Volkswagen-Bubblan. Men det är inte så många år sedan bildemontering bestod av begagnade reservdelar. I och med förtjänsterna från sådana avyttringar inte kom upp till den sammanlagda avgiften behövde fordonsinnehavaren erlägga en viss summa pengar för skrotning och avregistrering.
I Kungälv hittas Skoda Fabia på bilskrot
Skoda Fabia klimatproblematiken växte hastigt under förra seklet varför en statlig skrotbilspremie infördes på 70-talet. Upp till 1700 kr betalades ut till bilinnehavare som lämnade in sitt fordon på en bilskrot. Vissa kunde skrota bilen i Kungälv gratis speciellt efterfrågade märken som Audi, Volvo 460 och Rover. En del personbilar, som borde ha skrotats, hade snickrats om till moppebilar och gav upphov till stor lockelse på brukbara begagnade delar.
Även fordonsverkstäder letade såna till vanliga lagningar av de frekventa fordonsmärkena. Ett vidsträckt distans till närmaste bilskrot med självplock kunde bestämma de fördärvade fordonens kommande tid. ett avställt fordon kunde dras på släp vid den tidpunkten, men att överge var ändå det slutgiltiga varianten för flertalet bilinnehavare. Så Länsstyrelsen kom till uppenbarelse, att den utbetalda premien bara haft ringa inverkan på ett färre antal personbilar och därav också miljön.
En komplett ingående ändring infördes år 2007 genom två bestämmelser. Dessa omintetgjorde tidigare förhållanden. De tvingade många bilskrot som betalar till avveckling. Och bilproducenterna fick lära sig vad skyldighet betyder. Samtidigt drogs den obligatoriska skrotpremien in.
Bilskrotning i Kungälv av Skoda Fabia kan ge pengar till bilägaren
Bilproducenterna befalldes genomföra gratis bilskrotning för kompletta Skoda Fabia. De skulle dessutom skapa en heltäckande sammanslutning av bilskrotar som hämtar skrotbilar i Kungälv, som fick tillåtelse att godkänna återvinning och avregistrering med bilskrotningsintyg hos Trafikstyrelsen. Framför allt erfordrades en recycling till minst nittio procent Naturvårdsverkets hårda villkor för auktorisation med registreringsbevis till bildemontering orsakade att många skrothandlare gick överstyr.
Det var emellertid inledningen till dagens angenäma ersättning för en skrotbil. Vägen dit har ändå varit ansenlig och påfrestande. Att tvingas lämna fordonet för bilskrot och få mottagningsbevis kostnadsfritt, som bilproducenterna ålade de certifierade bildemonteringarna, innebar en uppsjö av klagan från de drabbade. De konfiskerades alternativet att yrka på pengar från bilägaren.
Men utan tillstånd och chans att förorda en avregistrering existerade ingen chans till överlevnad. Den föreskrivna graden av bildemontering initierades med en lång varaktig förfaringssätt med bilskrotning i Kungälv. Den tidens manuella tillvägagångssätt att dela de skilda substanserna var kanske inte alltid lönsamma, så en automatisk förfaringssätt fordrades. För detta skapades fragmentering med sinnrika sorteringskonstruktion.
Numera närmar sig processen med Audi RS fullkomlig recycling. Och det är i första hand stål, koppar och övriga plåt som ger stora vinster. Nya komponenter i bilkonstruktionen har tillfört betydelse. katalysatorrenaren med funktionella ädellegering dyrare än guld är ett exempel. Det totala värdet från återvinningen gör att auktoriserade bildemonteringar strider om uttjänade Kia Cee’d med ökande ersättningar som skjutvapen. Pandemier påverkar marknadsvärdet med recycling av ädelmetaller. Men skrotbilens värde från 1 000 till de 3 000 som betalas idag är egendomligt och kommer att bättra miljön utan allmänna subvention.