Myndigheterna har med ändrade regler sett till att en certifierad bilskrot i Göteborg kan tillhandahålla ersättning för återvinning och utfärdad på Transportstyrelsen av en uttjänt Volvo-C30. Men så har det inte alltid varit. För att spara sina intjänade pengar har många skrotbilar övergivits i områden där de kan påverka miljön negativt.
Och när den statliga skrotbilspremien fasades ut ökade de för miljön så negativa dumpningarna. Då slog myndigheterna Göteborg till så det kändes för alla inblandade aktörer inom branschen. Ut på banan drogs fordonstillverkare med begäran på gratis skrotning och hopsamling inom 5 mils distans från Sveriges alla fordonsägare. Auktoriserade företag skulle miljöanpassas till användning av miljöskadligt avfall och inspekteras årligen av Länsstyrelsens miljöavdelning. Många skrotfirmor avvecklades, men det var begynnelse till en okej ersättning för en förlegad Volvo-C30 på en bildemontering i Göteborg.
Återanvändande från gamla fordon höjer ersättning på Volvo-C30 hos skrotfirmorna i Göteborg
Biltillverkare bereddes direktiv om en 95-procentig retur av en Volvo-C30 till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter massa års febrilt arbete har detta mål nåtts med god marginal.
Därför har anspråk på betalning bytts till en godtagbar ersättning för en Mercedes hos en etablerad bilskrotning i Gbg. Men återvinningsutvecklingen hade inte lyckats utan Länsstyrelsens hänsynslösa inblandning hos återvinningsföretagen. Kasserade bilar Göteborg kategoriserades som miljövanskligt avfall, och naturstyrelsen gavs i uppdrag att tillse att de de kraftiga bestämmelserna följdes precist. Anläggning och sanering av en Volvo 850 hos en legitimerad skrot i Gbg klimatjusterades och övervakades så noga att illegal verksamhet skulle upplösas. Det förmådde också, att skrota bilen i Göteborg nära femtio procent av landets bildemonteringar var tvungna att avveckla verksamheten. Nuförtiden har omläggningen av återvinning av bilar förverkligats till de nya reglerna. En auktoriserad bilskrot i Partille följer miljövillkoren utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Volvo-C30 och andra trotjänare är önskade objekt.
Bilåtervinnare i Göteborg har konkurrenter om gamla Volvo-C30
Att bilskrotar har kärv konkurrens om en defekt Volvo-C30 är ingen nyhet. Förbjudna exporter har skett en god stund. Det presenteras i Jönköpings-Posten hur naturkontrollanter och polismakten bara kan se på, hur beskaffenhet för hundratusentals kr rullar förbi varje dag. Den samordnade kriminaliteten har upptäckt fordonsvrak som en ny och säker näring vid sidan av narkotikan. Och hantering med export av uttjänta bilar i trafik växer hela tiden.
Efterfrågan efter prisvärda begagnade bilar som Audi är större än någonsin. Några, mer eller mindre samordnade, bilmekaniker förvärvar och dona tillräckligt strikt med billiga delar. Detta är självklart en missräkning för de aktiva naturhjältarna, som strider mot de växande koldioxidföroreningarna. I den rådande pandemins uppmaning, att färdas med bil istället för att resa spårvagn, växer engagemanget för förvärv av en billig andrabil till hemmet största option. Så en behörig bildemontering i Göteborg ser med sorgsenhet hur en rostig natur- och inte säker Volvo-C30 åker via sin skrot.