Besiktning i Kungsbacka resulterar ofta i bilåtervinning

Med ett riksdagsbeslut för 50 år sen inleddes den föreskrivna fordonsbesiktningen för bilinnehavare i Kungsbacka. Efter det skapades det statliga bolaget AB Svensk Bilprovning, som fanns till 2010 då ensamrätten upphörde. Då avreglerades bilbesiktningar med gränsen till överetableringar som effekt. De långa kötiderna vid bokningar och svårigheterna vid avbokning gav fordonsinnehavarna väldiga besvär vid personbilsgranskning i Kungsbacka. Dröjsmål med körförbud framkallade oerhörda klagomål, som pressade riksdagen bilskrot Kungsbacka att ändra åsikt.

Antalet nya bilprovningsställen ökar markant efter de nya föreskrifterna. De ofantliga kötiderna är en svunnen tid. Men ängslan hos fordonsinnehavaren har inte förändrats. Beskaffenhetsavvägningarna finns kvar med likadana anspråk på aktioner. Ett klass 3-felaktighet kan bli ödeläggande för hushållskassan. Lika blir en lönsam deal för en fordonsverkstad. Och i bakgrunden förekommer en godkänd bilskrot. skrotning av fordon i Kungsbacka för en klimatsympatisk bilskrotning är avsikten. Vinsten med alla förändringar har dock blivit en drop-in för bilbesiktning i Kungsbacka utan bokning i en valfri hall.

Förändrade bestämmelser för fordonskontroll i Kungsbacka leder vanligtvis till penningstraff

Men några riktlinjer har på senaste tiden ändrats. Nu gäller inte besiktningstiden grundad på nummerskyltens sista siffra.

Inte ens den föreskrivna kallelsen kvar. Därför måste fordonsägaren själv att bevaka datum för personbilsinspektion i Kungsbacka. Misslyckas man med det här erhåller personbilen körförbud. Och skulle fordonet stoppas av länsman, kan körkortet ryka. Det är fordonsinnehavarens förpliktelse att ha fullmakt om man skrotar någon annans bil. Statskassan bedöms emellertid växa med över en miljard kr från försumliga fordonsinnehavare.

Ägare beslutar personligen tillfälle för fordonsgranskningen i Kungsbacka

Men han/hon kan personligen fastställa, när den första kontrollen i Kungsbacka skall utföras. Senast tre år efter att fordonet registrerats i Sverige. 2 gången är efter 2 år. Därpå skall fordonet provas årligen. På Länsstyrelsens internetplats kan datumangivelse lätt hittas. Öppna deras sajt och slå nummerskyltens nummer inför kommande bildemontering, så finns tiden där. Felaktigheterna eller defekterna som iakttas delas in i 3 nivåer. En klass 1-felaktighet betyder att den behöver repareras innan nästa års-inspektion. Ett klass två-påpekande har den betydelsen, att det ska åtgärdas inom en viss tid med ombesiktning som påföljd. Kategori tre-anmärkning är ett säkerhetsfel, som medför körförbud omedelbart. Bilen får endast bärgas från personbilsinspektionen i Kungsbacka.

Det här leder ofta till att fordonsvraken återvinns hos en godkänd skrothandlare, som har tillåtelse att skrota bilen med skrotintyg för bortplockning från Transportstyrelsen register. Uppmärksamma att flera glömmer att åtgärda lätta kategori ett-påpekande. Men sådana flyttas upp en klass med fordran på efterkontroll vid kommande inspektion.

Meningslösa felaktigheter upptäcks av fordonsinspektionen i Kungsbacka

Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en lätt självkontroll inför besiktningen i Kungsbacka. Konstigt nog är övergivna bilar med defekter med enkla ingripanden, som uppdagar nivå två-bristerna. Att ombesörja ett slitet däck betyder många gånger, att personbilen accepteras utan efterkontroll för fordonsbesiktningen i Kungsbacka. Nummerskyltsbelysningen är det mest av enligt bil kontrollanterna, men följs efteråt av blinkersbelysning.

Byte av en söndrig lampa kan möjligen förefalla påfrestande för många. Men det finns simpla anvisningar med bilder för flera av bilmärkena i You Tube. Ett annat problem på gamla bilar är att oljelampans larmbelysning på instrumentbrädet inte slocknar. Många fordonsinspektörer avslöjar den finurliga trixet att rycka dän glödlampan. Men felet pekar på, att bilen konsumerar obehövligt mycket bränsle, så avgasföroreningar tilltar kanske över max godkänd. Sensorn är fastsatt på avgasröret vid den katalytiska renaren på avgasröret och är enkel att byta. Den kan inhandlas till Porsche från Ad bildelar under tusenlappen. Risken är enorm att det här lätta felet kan gestaltas som ett fel i katalysatorn. I dessa fall kan utgifterna för en del bilmärken vara mer än 30 000 kronor. Också anmärkningar på utslitna bildäck är ofta förekommande för besiktning i Kungsbacka. Statistiskt är det flertalet som krävs på ombesiktning med nya däck.

Det är konstigt, eftersom det är väldigt enkelt att inspektera för fordonsinnehavaren. Kraven är minst 1,6 millimeter mönster på sommarväglag och 3,0 millimeter på vinterväglag. Friktionen mot vägen minskar på däck under 3,0 mm. Så provning under vintern kan orsaka obefogade besvär. Men med lätta verktyg kan kostnaden, till följd av den periodiska fordonstillsynen i Kungsbacka, förbli låg av den smarte bilägaren.