Volvo Amazon blev riktlinje för dåtidens trafiksäkerhet. Amazon är Volvos andra storsäljare efter PV 444, som gick ur produktion i oktober 1965. Men redan 1957 levererades en första Amazon till kund. Och som första biltillverkare monterades 3-punkts säkerhetsbälten år 1958. Samtidigt infördes fästen för 2-punkts-bälten i baksätet. För att befästa sin säkerhets-policy lanserades årsmodellen med två-servo-system samt madrasserad instrumentbräda. Men år 1963 släppte Volvo patentet för 3-punktsupphängningen till övriga biltillverkare, vilket underströk företagets allmänna säkerhetstänkande.
Volvo Amazon:s utveckling
År 1961 började Volvo med indelning av modellår enligt amerikanskt mönster. Den nya modellen släpptes för leverans, efter industrisemestrarna, i augusti. Så arbetstakten skruvades upp för att kulminera lagom till de efterlängtade semesterveckorna. Och varje modell innebar någon förändring. Kvalitets- och trafiksäkerhets-förbättringar samlades till den här tidpunkten. Och det var även viktigt att göra en synbar förändring, som tydligt visade att ägaren körde en splitterny bil.
Den första drivlinan hämtades från PV444, och bestod av motorn B16A med 60 hk effekt och med treväxlad låda. En kontinuerlig motorutveckling resulterade i B20B-motorn med en effekt av 118 hk i de sista bilarna. Växellådan fick 5 växlar, med den översta som överväxel, för att förbättra körekonomin. Och en rad förbättringar gjordes för att öka säkerheten vid olyckor. Förstärkningar, i karossen, mellan olika deformerings-zoner gjorde att Amazon utsågs som en av marknadens säkraste bilar.
Volvo Amazon lade grunden till säkerhetskrav i USA
Det grundläggande säkerhetsarbetet, av Amazon, fick också sin belöning år 1976, då amerikanska regeringen köpte in 23 st Volvo-240 för krocktester. Och resultatet blev riktmärken till amerikanska säkerhetsstandarder för samtliga nya bilar. Amazon är också en anledning till den enorma expansionen, från 31 000 bilar/år till 205 000 st, under verkställande direktör Gunnar Engellau. Som första beslut strök han den trafikfarliga sportbilen P1900 ur produktion och ersatte den med P1800.
Nuvarande anläggning i Torslanda, med 4 miljoner kvadratmeter markyta, invigdes av kung Gustaf VI i april 1964. Året efter startade även montering, av Amazon, i den nybyggda fabriken i Gent i Belgien. Härigenom mångdubblades produktionskapaciteten. Den tidigare försäljningen av PV 444 i USA fick ett oerhört uppsving genom Amazon med beteckning 121/122s/123GT. Men USA-modellen med ökad effekt genom dubbelförgasare, samt försedd med vinylklädsel och sirlig kofångare, fick bara köpas ”over there”. I augusti 1970 monterades en sista Amazon i Torslandafabriken. Den skulle följas av Volvos nästa storsäljare, 140/240-serien, som hade startat tillverkningen redan år 1966.