Morgan utveckling & historia

Morgan Motor Company bildades av HFS Morgan 1912 som privatägt företag.. Sportbilarna som tillverkades under fösta seklet var unika. Liksom Rolls Roys hade de handtillverkarts detalj för detalj. Trä användes både som chassi och ibland till den öppna karossen. Henry Frederick Stanley Morgan slutade sin anställning hos Västra järnvägen 1904 och öppnade en serviceverkstad med motorförsäljning.

1909 konstruerade och byggde han en bil för eget bruk. Det var ett enkelt trehjuligt öppet fordon, som styrdes med en spak. Han ansåg att bilen blivit så bra, att han kunde fortsätta bygga bilar till försäljning. År 1912 bildade han företaget ,som skulle gå i arv till son och sonson, fram till år 2013. På den tiden fanns ingen skatt på motorcyklar, medan bilskatten bedömdes vara hög. Trehjulingar klassades som motorcyklar och var betydligt billigare att äga.

LÄS MER: Jaguars utveckling och historia

Det första fordonet byggdes var en ”Runabout”. En ensitsig modell utan topp, vindruta och dörrar. Även den styrdes med en spak En tvåcylindrisk motor på 7 hk användes. Morgan hade inhandlat motorer från Peugeot, som tillverkat dessa till sina tidigare motorcyklar. Tre sådan ensitsiga trehjulingar ställdes ut på Motor Show i London 1910. Stort intresse visades, men intresset att beställa var sämre. Morgan förstod då, att fordonen måste konstrueras med plats för passagerare om den skulle kunna konkurrera med bilar, som Vauxhall, Ford och General Motors. Han byggde en prototyp av en tvåsitsig trehjuling. Den utrustade han med motorhuv, vindruta och rattstyrning. Den ställdes upp på utställningen 1911 och blev genast mycket efterfrågad.

Han bildade då företaget Morgan Motor Company. Med sin fars hjälp startade han, år 1912, tillverkning av en- och tvåsitsiga trehjulingar. Samma år ställde han upp i en entimmes tävling, The Light Car & Cyclecar, och kom i mål knappt slagen. Nästa år vann han samma tävling. Och framgångarna avlöste varandra på olika tävlingsbanor. Det första arrangerade ACU Six Days Trial vanns, liksom många banlopp. Med krigsutbrottet måste Morgan Motor Company sluta tillverka fordon för civil användning.

Morgan presenterar sin första fyrhjuliga bil modell 1936

Efter kriget utvecklades fordonen samtidigt som produktionen förbättrades. Det medförde en mycket ökad efterfrågan. En 2+2 sitsig variant lanserades. En ny stark motor från JAP introducerades i tävlingsbilen före en biltävling. Föraren rullade runt med trehjulingen och skadade sig allvarligt. Det resulterade i att inga trehjulingar fick ställa upp tillsammans med vanliga bilar i framtida tävlingar. År 1936 lanserade Morgan Motor Company sin första fyrhjuliga bil modell 4/4 med V4-motor. Men under kriget tvingades företaget tillverka fordon till krigsmakten. Produktionen av 4/4 startades efter krigsavbrottet.

LÄS MER: Skrota din Morgan i Göteborg gratis

Flera uppdateringar gjordes med kraftigare motorer. Efterfrågan gjorde att väntetiden på en bil kunde uppgå till ett år. +4 lanserades med olika motortyper från Ford och Fiat. I mitten av 60-talet lanserade företaget modell +4+ med glasfiberkropp. Det blev en flopp, så modellen gjordes om till Plus 4 Super Sport. Den äldre varianten 2+2 återinfördes i produktion. Morgan +8 med en Rover V8-motor lanserades på 60-talet. Den hittills snabbaste modellen accelererade från 0 till 100 km/tim på 5,6 sekunder.

LÄS MER: Vad är en mildhybrid

Vid sekelskiftet utkom Morgan Aero 8 med BMW V8-motor. Motorn hade 360hk och bilen presterade 270 km/tim. Modeller som Aeromax, Aero Super Sorts och Aero Coupe utökades programmet. Och 3-Wheeler skulle komma tillbaka (år 2012) som en supermaskin. Med en Harley-Davidson motor och växellåda från Mazda blev toppfarten 185 km/tim. Accelarationen 0 till 100 km/tim mättes till 4,5 sekunder.