Hur blir man av med en gammal bil

Gamla bilar kan värderas i två grupper. Fordon utan katalysator har noll eller ringa värde. Med original katalysator ökar värdet och underlättar möjligheten att erhålla en ersättning vid eventuell avlämning. Först måste ägaren känna till, att det är endast en auktoriserad bilskrot, som kan utfärda skrotningsintyg till Transportstyrelsen för avregistrering. Så länge fordonet är avställt måste vägtrafikregisteravgift betalas.

Det är lätt att förväxla avställning med avregistrering. När man vill bli av med en gammal bil för alltid måste den därför lämnas in, med registreringsbevis och eventuell fullmakt, till en auktoriserad bildemontering, som även utfärdar mottagningsbevis till ägaren. Råder körförbud måste en bärgare, med tillstånd att hantera miljöfarligt avfall från Länsstyrelsen, anlitas. En sådan kan sökas via internet.

Skrotbilarna har alltid stått i medelpunkt då miljön har diskuterats. Fordon i bruk vräker ut koldioxid och vätedioxider i mängder. Det här höjer uppvärmningen till nivåer, som innebär den ena klimatförstörelsen efter den andra. Alla biltillverkare utvecklar hybrider eller rena elbilar i ett rasande tempo för kunna överleva. Men det senaste årtiondets högsta anklagelse har varit den destruktiva klimateffekten, som övergivna skrotbilar har på naturen. Läckande miljöskadliga vätskor har förorenat skog och vattendrag.

Enklaste är att skrota en gammal bil

Lämna din gamla bil till en bilskrot om den är uttjänt

Gör dig av med din ålderstigna uttjänta bil. Och sälj den till en behörig bildemontering, som garanterar att fordonet skrotas för att bli råmaterial till nya produkter. Bränslemotorerna har under de senaste tio åren utvecklats till mycket mindre föroreningar i avgaserna. Även om detta inte är tillräckligt på lång sikt är det i varje fall en god begynnelse. Men det betyder att de äldre mer eller mindre kategoriserade skrotbilar tas ur bruk. Definitivt att gamla oförsäkrade skrothögar inte sätts tillbaka i trafik igen nånstans på planeten. Bilinnehavare, som säljer sin skrotbil till en certifierad bildemontering i Göteborg, är även involverad i ambition att stärka vår miljö och atmosfär. I samma ögonblick är det gamla fordonet riskfylld via sämre bromssystem och airbags.

Bara för tio år sedan var det billigast och lättast att dumpa fordonsvraket i naturen, med ännu fler miljö bekymmer som effekt. Men läget har hastigt ändrats. Transportstyrelsens onådiga handlingar, via skrotningsvillkor till biltillverkarna samt förordningen till certifierade skrotar, har omvandlat de bedrövliga miljöbovarna till lockande objekt. Så sälj din skrotbil i likadan ögonblick som du gör en tjänst för naturen. Och igenom att skrota bilen i Göteborg, för återvinning till ett evigt kretslopp, emenderas omgivningen om och om igen, i samma ögonblick som besparingen vid nyproduktion sjunker.

Gamla bilar exporteras till Afrika

Men ge bort din skrotbil till en godkänd skrot, eller till ett mottagningsställe som har avtal med bilproducenterna. Dessa är de enda som kan utställa ett lagligt signerat mottagningskvitto med skrotintyg, och som säkerställer, för att fordonet försvinner från fortsatt miljöfördärvande användning. Beklagligtvis hamnar flera skrotbilar i olaglig affärsverksamhet. Där utförseln utgör en stor del. Enligt artikel från Bohusläningen, som intervjuat ett par kontrollanter i Kungsbacka, lämnar cirka femtio lastbilar Skåne via kajer varje månad. Förtjänsten kan vara upp till två hundratusen kronor/lasten. Det finns även ett stort antal bolag som köper upp skrotbilar för utskeppning. Genom primitiva ansiktslyftningar säljes, de ur miljösynpunkt, uttjänta äldre fordonen i Afrika.

Bilskrot har kylare till Renault Scenic i Partille

Bilskrot med brukad spiralfjäder till Nissan-Pulsar i Partille

Med tanke på suget verkar vinsten expandera också i den här verksamheten. Och Länsstyrelsen har likadana trubbel med tillsyn av den, som korresponderande stulet last. Klimat-bekymmer med uttjänta fordon har på senaste tiden rubbats från dumpning till skilda oegentliga verksamheter, som håller de gamla fordonen vandrande. Det betyder att lagstridiga verksamheter med uttjänta bilar ha effekt på omgivningen destruktivt även utanför Sveriges gränser. På grund av det är uppmaningen, sälj din skrotbil till en godkänd bilskrot i Göteborg, verkligen viktig både ur miljö- och redovisningssynpunkt. i samma ögonblick betalas vanligtvis mycket mer för en Fiat. Och glöm inte det rättmätiga mottagningskvittensen med skrotintyg. Ett sådant lämnas även av Transportstyrelsens godkända transportörer, med lov att transportera uttjänta bilar, som kategoriseras inom miljöfarligt spill.