Hantering av skrotbilar sker genom en strukturerad process för bilskrotning och återvinning. Här är en översikt över hur det vanligtvis går till:
Inlämning på bilskrot
Bilägaren tar sitt fordon till en auktoriserad bilskrot. Registreringsbevis och legitimation kontrolleras före inlämning av skrotbilen.
Dokumentation och avregistrering
Ägaren får ett mottagningsbevis från bilskroten som bekräftar att bilen kommer att skrotats. Bilen avregistreras från Transportstyrelsen för att dödas på bilregistret.
Miljösanering
Farliga vätskor, som olja och kylvätska, tas bort och hanteras på ett miljösäkert sätt. Farliga komponenter, som airbags och batterier, tas bort för korrekt behandling.
Reservdelsförsäljning
Användbara delar som fortfarande är i gott skick tas bort och säljs som begagnade reservdelar.
Återvinning av material
Bilens kaross pressas och krossas för att separera olika material. Metaller som stål och aluminium separeras och skickas för återvinning.
Återvinning av vätskor
Återstående vätskor som samlats in under miljösaneringen, som motorolja, återvinns på lämpligt sätt.
Återvinning av däck
Däck separeras och skickas till återvinning för att användas i andra produkter eller brännas för energi.
Återvinning av glas
Bilens glas separeras och återvinns, vanligtvis för att användas som råmaterial för nya glasprodukter.
Deponering av restavfall
Eventuellt restavfall som inte kan återvinnas eller behandlas på annat sätt deponeras på ett godkänt sätt.
Genom att skrota bilen på detta sätt bidrar man till återvinning av material, minskar avfall och främjar en mer hållbar hantering av fordonets livscykel. Detta är en viktig del av Sveriges arbete för att främja cirkulär ekonomi och minska miljöpåverkan från bilskrotning.