Förslaget till Europaparlamentets och Rådets förordning om cirkulära krav för konstruktion av fordon och hanteringen av uttjänta fordon är en del av EU:s strävan att främja en mer cirkulär ekonomi och minska den negativa miljöpåverkan från fordonsindustrin. Här är några viktiga punkter att förstå om förslaget:
- Syftet med förslaget är att främja övergången till en mer cirkulär fordonsindustri genom att införa krav på återanvändbarhet, återvinning och återvinningsbarhet vid konstruktionen av fordon.
- Förslaget ersätter tidigare direktiv från år 2000 och 2005 som behandlade hanteringen av uttjänta fordon och återanvändbarhet respektive återvinningsbarhet vid typgodkännande av fordon.
- Fordonsindustrin är en av de mest resursintensiva branscherna, och förslaget syftar till att minska dess miljöavtryck genom att ställa krav på produktionen av nya fordon och hanteringen av uttjänta fordon.
- Kraven på cirkularitet kommer att gälla vid typgodkännande av fordon och kommer att omfatta återanvändning av komponenter och material samt användning av återvunnet material.
- Det kommer även att införas informations- och märkningskrav på delar, komponenter och material i fordon, inklusive ett cirkulärt fordonspass för att underlätta återanvändning och återvinning.
- Förslaget inkluderar också utökade producentansvar, krav på insamling och behandling av uttjänta fordon samt regler för export av begagnade fordon från EU till tredjeländer.
- Regeringen välkomnar ambitionen i förslaget att främja cirkulära flöden och förbättra miljöprestandan för fordonsindustrin.
- Regeringen eftersträvar ambitiösa mål och tidslinjer för att uppnå ett resurseffektivt, fossilfritt och självförsörjande EU med återanvändbara fordon och minimalt avfall.
- Det är viktigt att förslaget blir samstämmigt med annan lagstiftning och tar hänsyn till fordonsägarnas intressen samt att det balanserar miljöskydd, näringslivets konkurrenskraft och administrativ börda.
Sammanfattningsvis syftar förslaget till att öka cirkulariteten inom fordonsindustrin och minska dess negativa miljöpåverkan genom att införa krav på återanvändbarhet och återvinning vid konstruktionen av fordon samt förbättra hanteringen av uttjänta fordon. Det är en del av EU:s strävan att främja en mer hållbar och cirkulär ekonomi.
Vad kostar det att bärga en bil till skroten?
I Göteborgsområdet kan man förvänta sig att betala mellan 1 500 och 2 000 kronor för att bärga en bil till skroten. Om du har en räddningsförsäkring på din bil täcks bärgningen oftast av försäkringen. Självrisken brukar ligga mellan 1 000 och 1 500 kronor.