Nytt förslag om förordning för skrotbilar

  1. Syftet med förslaget är att främja övergången till en mer cirkulär fordonsindustri genom att införa krav på återanvändbarhet, återvinning och återvinningsbarhet vid konstruktionen av fordon.
  2. Förslaget ersätter tidigare direktiv från år 2000 och 2005 som behandlade hanteringen av uttjänta fordon och återanvändbarhet respektive återvinningsbarhet vid typgodkännande av fordon.
  3. Fordonsindustrin är en av de mest resursintensiva branscherna, och förslaget syftar till att minska dess miljöavtryck genom att ställa krav på produktionen av nya fordon och hanteringen av uttjänta fordon.
  4. Kraven på cirkularitet kommer att gälla vid typgodkännande av fordon och kommer att omfatta återanvändning av komponenter och material samt användning av återvunnet material.
  5. Det kommer även att införas informations- och märkningskrav på delar, komponenter och material i fordon, inklusive ett cirkulärt fordonspass för att underlätta återanvändning och återvinning.
  6. Förslaget inkluderar också utökade producentansvar, krav på insamling och behandling av uttjänta fordon samt regler för export av begagnade fordon från EU till tredjeländer.
  7. Regeringen välkomnar ambitionen i förslaget att främja cirkulära flöden och förbättra miljöprestandan för fordonsindustrin.
  8. Regeringen eftersträvar ambitiösa mål och tidslinjer för att uppnå ett resurseffektivt, fossilfritt och självförsörjande EU med återanvändbara fordon och minimalt avfall.
  9. Det är viktigt att förslaget blir samstämmigt med annan lagstiftning och tar hänsyn till fordonsägarnas intressen samt att det balanserar miljöskydd, näringslivets konkurrenskraft och administrativ börda.
Vad kostar det att bärga en bil till skroten

Vad kostar det att bärga en bil till skroten?

Hur mycket betalar bilskrot?

Hur mycket betalar bilskrot?

Andra artiklar