Idag förvärvs uttjänta Saab 9-3 i Uddevalla för ansenlig högre ersättning än den äldre indragna offentliga skrotpremien. Identisk förmån får bilinnehavaren, när fordonet hämtas av en rörlig bilskrot i Uddevalla. Ta med dig senast utfärdade registreringsbeviset del 2 när du lämnar skrotbilen. Skall du skrota någon annans bil behövs även en fullmakt från ägaren till fordonet. Det är inte många år sedan dumpning i naturen valdes på grund av utebliven ersättning. För att förhindra fortsatta miljöförstörande företeelser utkom Miljödepartementet med förordning SFS 2007-185 till biltillverkarna.
Återvinning och avregistrering skulle utföras utan kostnad för bilar upp till 3.5 tons vikt. Hela kostnaden skulle erläggas av sammanslutningen som leddes av Bil Sweden. Mottagningsställen inom 5 mil skulle anordnas. Och som lök på laxen kom fordran om återvinning. Cirkulation av 95 % av personbilens vikt tidsbestämdes. Denna begäran slog ner som en bomb i bilskrotningsbranschen. Men det var likaså början på en ny epok. Efter ett långt och ansträngande utvecklingsarbete nåddes bildemonteringsmålet. Den värdelösa personbilen fick ett värde på bilskrot med självplock som kom fordonsägaren till dels, och förvandlade dumpning till ett olönsamt alternativ. Istället kan fordonet köpas för en riktig bra skrotpremie.
Suget efter begagnade bildelar och reservdelar i Uddevalla är större än aldrig förr. Och det har en naturlig förklaring. Efterfrågan av billiga Fiat Punto är större än den verkliga tillgången. Den kraftigt ökade befolkningsmängden med mindre ekonomiska förutsättningar söker den här kategorin av fordon. Men det är det senaste årets utbrott av den fruktade pandemin, som fått försäljningen av billiga fordon att gå i taket.
Återvinning efter förvärv av Saab 9-3 i Uddevalla
För en bildemontering i Uddevalla är återvinning av Saab 9-3 det centrala när den tjänat ut. Via ”Bilskrotningsförordningen SFS 2007:186” styrs processen med fastställda tuffa klimatkrav. När en fordonsinnehavare överlämnar sin uttjänta personbil med registreringsbevis och kanske fullmakt erhålles ett mottagningsbevis. Det är ett bekräftelse, som visar juridiskt att man skrota bilen i Uddevalla och att den övergått till skroten. Ett skrotintyg utfärdas till Transportstyrelsen för avregistrering av bilen.
Därnäst påbörjas processen mot nära fullständig bilskrotning av personbilens totalvikt. Alla miljöfarliga ämnen och reservdelar avlägsnas och bevaras enligt förordningen. Återkommande besiktningar görs av miljöövervakare för att behörighet ska gälla. Efter ihoptryckning förflyttas fordonsvraken till en fragmenteringsinrättning. Där tuggas skeletten sönder och sorteras. Metaller som järn och aluminium och går till nedsmältning och reproduktion. Igenom den oändliga cirkulära ekonomin sparas mycket pengar genom sänkta elavgifter. Och koldioxidföroreningar minskas med lika mycket som det återvunna materialets vikt. Tack vare den framgångsrika aktiviteten kan flexibel bilskrot som betalar erbjuda en hög ersättning när man bokar hämtning av en skrotbil.
Alla förvärv av Saab 9-3 i Uddevalla går inte till klimatvänlig bilskrotning
Konkurrensen från organiserad brottslighet är stor. Förbjuden utrikeshandel av miljöskadliga och trasiga personbilar pågår hela tiden. Återinförandet av uttjänta fordon i trafik är en aktivitet som dagligdags bli större. Besiktningar och övervakning, enligt bilskrotningslagen, är noggranna enskilt med bilskrotning i Uddevalla. Endast en auktoriserad bilskrot får skriva ut skrotintyg till Transportstyrelsen.
Vid sannolika brister upphör företagets processen. Utanför grinden råder ett helt motsatt förhållande. En skrotbil rangordnas, som klimatfarligt avfall, och fordra ett speciellt medgivande från Länsstyrelsen för att fraktas. Eftersom uppsikt saknas förvärvs Saab 9-3, och hanteras illegalt av fiktiva aktörer. Men en simpel verifiering, från säljaren, kan avslöja falsarier. Länsstyrelsens tillåtelse finns på bärgarens sajt. Ett klick räcker för att köparens behörighet och identitet demonstreras på telefonen.