Ingen vet hur många Lancia-Zeta som anlänt till en lämplig bilåtervinnare. Miljövårdsverket vet inte heller till mängden fordon på bilskrot i Uddevalla som läcker vätskor. Nuförtiden förekommer däremot goda antaganden att alla som skrota bilen i Uddevalla gör det hos en auktoriserad aktör, trots den hårda konkurrensen från den organiserade brottsligheten.
Men så här har det inte alltid varit. Bilinnehavarna av Fiat-2800 var ålagda att betala ett visst belopp för bilskrotning med fullmakt även då den offentliga skrotbilspremien bekostades. När den försvann växte antalet övergivna bilvrak på skymda ställen. Föroreningar i mark och vatten tvingade Länsstyrelsen till strama insatser. Fordonstillverkare ska betala och ge mottagningsbevis för bilskrotningen. De blev ansvariga för hopsamling av fordonsvrak och beordrades till utformning av en effektiv skötsel. Därmed kan en certifierad skrotfirma i Uddevalla lägga en rejäl slant för en havererad Lancia-Zeta.
Efter flera års frenetiskt jobb har denna intention nåtts med tilltagen marginal. Därför har anspråk på kompensation bytts till en godtagbar ersättning för en skrotbil på en lämplig bilskrot som betalar i Uddevalla. Men skrotningsutvecklingen med avregistrering hade inte lyckats utan Länsstyrelsens hänsynslösa inblandning på bilskrotarna. Kasserade Lancia-Phedra kategoriserades som miljöprekärt avfall, och naturmyndigheten gavs i uppdrag att se till att de de tuffa normerna genomfördes ackurat.
Återanvändande från gamla fordon är en bättre inkomstkälla på Lancia-Zeta för bilskrotaren i Uddevalla
Bilfabrikanterna gavs riktlinjer om en nästan fullkomlig återföring av en Lancia-Zeta till en evig kretsgång i nyproduktion. Efter flera års frenetiskt jobb av bilproducenterna har denna intention nåtts med tilltagen marginal. Därför har anspråk på kompensation bytts till en godtagbar ersättning för en skrotbil på en lämplig skrot. Men skrotningsutvecklingen och bildemontering i Uddevalla hade inte lyckats utan Länsstyrelsens hänsynslösa inblandning på bilskrotarna.
Kasserade bilar kategoriserades som miljöprekärt avfall, och naturmyndigheten gavs i uppdrag att se till att de de tuffa normerna genomfördes ackurat. Anläggning och miljöhantering av en Skoda-MB1100 hos en auktoriserad skrot i Uddevalla klimatreglerades och kontrollerades så noga att lagstridig aktivitet skulle droppa av. Det föranledde dessutom, att nära hälften av Sveriges företag måste lägga ned sin verksamhet. Nu för tiden har omändringen av återvinning med skrotintyg av bilar realiserats till de nya förordningarna. En av Länsstyrelsen godkänd bilskrot följer klimatkraven utan klagomål. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Lancia-Zeta och andra trotjänare är eftersträvade objekt.
Bilskrotar i Uddevalla gör vad som helst för att skaffa gamla Lancia-Zeta
Att skrotfirma i Uddevalla har kärv maktkamp om en murken Subaru-1800 är ingen ny information. Kriminella exporter har försiggått under lång tid. Det redogörs i bohusläningen hur klimatinspektörer och ordningsmakten bara kan se på, hur beskaffenhet för hundratusentals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Den organiserade kriminaliteten har upptäckt en ny och trygg inkomstkälla vid sidan av knarkförsäljning.
Rörelse med utförsel av Mitsubishi-Galant i trafik utan registreringsbevis ökar oavbrutet. Suget efter billiga begagnade bilar som Lancia-Zeta är högre än någonsin. Många, mer eller mindre organiserade, bilmekaniker införskaffar och dona tillräckligt grundligt med billiga bilreservdelar. Detta är givetvis en motgång för de aktiva miljökämparna, som slåss mot de växande avgasföroreningarna. I den rådande pandemins uppmaning, att färdas med personbil istället för att resa buss, stiger engagemanget för förvärv av en billig andrabil till familjen högsta prioritet. Så boka hämtning av skrotbilar i Uddevalla ser med dysterhet hur en avdankad klimat- och trafikfarlig Lancia-Zeta åker via sin bildemontering.