Återanvändning ökar för Lancia-Thesis hos bilskrot i Uddevalla

Värdet för en förlegad Lancia-Thesis hos en behörig skrotföretag hade under lång tid varit noll kronor. Detta medförde att fordonsinnehavaren var piskad att betala för bilåtervinningen i Uddevalla.

För cirka tolv år sedan upphörde den allmänna skrotbilspremien. Den hade utjämnat en rejäl del av kostnaden, så många beslutade sig att lämna in sin Lancia-Thesis för avregistrering på en skrot. Men när den uteblev tilltog också mängden övergivna fordonsvrak på alla möjliga ställen. Trafikverket upprättade nya skarpa bestämmelser med skrotningsintyg till fordonstillverkare för att få slut på de naturhotande händelserna.

Sammanslutningen kommenderades ta emot uttjänta personbilar avgiftsfritt för skrotning. De skulle också ombesörja uppsamling av alla skrot bilar upp till 3 500 kilo totalvikt. Så en legal bilskrotning i Uddevalla skulle, förutom handel av begagnade bilkomponenter, även få mer pengar för en äldre Lancia-Thesis.

Skrotning av äldre bilar ger högre intäkter på Lancia-Thesis för bilskrotaren i Uddevalla

Bilfabrikanterna gavs hänvisning om en 95-procentig retur av en Lancia-Thesis till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter flertalet års frenetiskt jobb har denna intention uppnåtts med mottagningsbevis och tilltagen marginal.

Därför har begäran på kompensation omvandlats till en rimlig ersättning för ett vrak hos en etablerad skrotfirma i Uddevalla. Men skrotningsprocessen hade inte varit framgångsrik utan Länsstyrelsens brutala inblandning på skrotarna. Kasserade bilar klassades som klimatriskabelt avfall, och Miljömyndigheten bereddes i uppdrag att tillse att skrota bilen med betalning och de hårda föreskrifterna verkställdes exakt. Bildemontering i Uddevalla och avregistrering av en Lancia-Thesis hos en etablerad bilskrotning naturreglerades och kontrollerades så noga att illegal verksamhet skulle försvinna.

Det föranledde även, att nära 50 % av Sveriges företag måste lägga ned att skrota bilen i Uddevalla och sin verksamhet. Numera har omändringen av bilskrotning realiserats till de nya förordningarna. En av Länsstyrelsen godkänd bildemontering frågor följer miljökraven utan tillrättavisning. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Lancia-Thesis och andra trotjänare är önskade föremål.

Skrotföretagen i Uddevalla har konkurrenter om gamla Lancia-Thesis

Att skrot i Uddevalla har brysk rivalitet om en defekt Lancia-Thesis är ingen nyhet. Illegala exporter har försiggått under lång tid. Det redogörs i Jämtlands Tidning hur naturinspektörer och ordningsmakten bara kan se på, hur fordonsvrak med pengar för 1000-tals kronor bara försvinner i dessa bedrägerier.

Den samordnade brottsligheten har funnit en ny och riskfri verksamhet vid sidan av droghandeln. Och hanterande med återinförande av att skrota bilen för dödsbo i trafik växer stadigvarande. Suget efter prisvärda begagnade personbilar som Lancia-Thesis är större än överhuvudtaget. Några, mer eller mindre samordnade, bilverkstäder handlar och fixar tillräckligt noggrant med billiga bilkomponenter.

Återanvändning ökar för Lancia-Thesis hos bilskrot i Uddevalla

Detta är definitivt dumpade Skoda-MB1100 återgår i ett evigt kretslopp genom bilskrot i Uddevalla för de aktiva miljökämparna, som strider mot de höga avgasföroreningarna. I nuvarande virus vädjan, att åka bil istället för att använda kollektivt, växer intresset för inköp av en billig andrabil till familjen största option. Så en Länsstyrelsen godkänd bilskrot som betalar i Uddevalla ser med sorgsenhet hur en uttjänt natur- och inte säker Lancia-Thesis åker förbi sin skrot.