Bilskrotning av en Citroen-Visa hos en legal bilskrot som hämtar skrotbilar ger ägaren en rimlig ersättning vid överlämnande av bilen till en skrot. Det är inte länge sedan bilägaren var tvungen att betala för att skrota sin bil.
Trots mottagande av statlig skrotpremie medförde det en viss summa när man skrota bilen i Stenungsund. Och för att bevara sina pengar fixade fordonsinnehavaren en gratis avhysningsställe. När skrotpremien drogs in ökade de klimatfördärvande dumpningarna till allas förargelse. Och olika samhällens klimatansvariga fick rasande invånare att ropa, då inga åtgärder verkställdes. Så det blev tid för Transportstyrelsen att ta i med hårda nypor. Tuffa bestämmelser till bilfabrikanter fick Citroen-GS i ständig kretsgång genom bilskrot i Stenungsund. Fordonstillverkarna fick överta ansvaret för bil demonteringen och bärgning av alla skrotbilar i Sverige.
Återvinningen var helt gratis om fordonet inte saknade några reservdelar. De skulle därutöver att planera för en styrd skrotning. Det gynnsamma konsekvensen ger nuförtiden fordonsinnehavaren till Citroen-Visa en hyfsad kompensation.
Återanvändande från gamla fordon höjer ersättning på Citroen-Visa för skrotfirmorna i Stenungsund
Fordonstillverkare och bilproducenterna gavs riktlinjer om en nästan fullkomlig återföring av en Citroen-Visa till en evig kretslopp i nyproduktion. Efter flera års frenetiskt arbete har denna intention uppnåtts med god marginal. Därför har anspråk på betalning ersatts av en acceptabel ersättning för en skrotbil hos en behörig bilskrot som betalar i Stenungsund. Men återvinningsutvecklingen hade inte lyckats utan Naturvårdsverkets brutala påtryckningar på skrothandlarna. Skrotbilar klassades som naturriskabelt avfall, och Miljöledningen bereddes i uppgift att se till att de de hårda lagarna genomfördes precist. Anläggning och miljöhantering av ett fordonsvrak hos en legal skrotfirma i Stenungsund naturreglerades och inspekterades så noga att olaglig verksamhet skulle försvinna. Det förmådde också, att nära hälften av landets företag måste lägga ned sin verksamhet. Nu för tiden har omläggningen av skrotning genomförts till de nya förordningarna. En legitimerad bilskrot i Stenungsund följer naturvillkoren utan kritik. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Citroen-Visa och andra trotjänare är eftertraktade föremål.
Skrothandlare i Stenungsund slåss om att få tag i äldre Citroen-Visa
Att bilskrot som avregistrerar skrotbilar har brysk konkurrens om en murken Citroen-Visa är ingen ny upplysning. Illegal bilskrotning i Stenungsund har försiggått en god stund. Det skildras i Uppsalanytt hur naturövervakare och polismakten bara kan se på, hur beskaffenhet för 1000-tals kr bara försvinner i dessa bedrägerier. Bilar som skrotas som är försäkrade kan vara bedrägeri. Den samordnade kriminaliteten har hittat en ny och ofarlig verksamhet vid sidan av droghandeln. Och hanterande med utförsel av miljöfarliga fordon och bilreservdelar stiger hela tiden. Suget efter billiga begagnade personbilar som Citroen-Visa är högre än vid någon tidpunkt. Många, mer eller mindre organiserade, verkstäder handlar och lagar tillräckligt ordentlig med billiga reservdelar. Detta är givetvis ett bakslag för de aktiva naturhjältarna, som slåss mot de höga avgasföroreningarna. I den rådande virus vädjan, att färdas med bil i stället för att resa spårvagn, växer intresset för köp av en billig andrabil till familjen främsta option. Så en certifierad bildemontering i Stenungsund ser med dysterhet hur en rostig miljö- och trafikfarlig Citroen-Visa kör via sin skrot.