Lönsamt att lämna utrangerade Fiat-Seicento till bilskrot i Stenungsund

Bristfälliga Fiat-Seicento efterlyses av legitimerad bildemontering i Stenungsund för återvinning och avregistrering. De begagnade bildelar som bedöms ha nått värde kvar demonteras för avyttring. Än idag är det enormt sug av begagnade delar, de här kan höja betalningen vid inlämningen av en Fiat-Seicento till en skrothandlare i Stenungsund. Efter indragningen av den offentliga bilskrotspengen var det svårt för ägare att skrota en personbil gratis. För den skull bestämde sig flera att dumpa sina utlevade fordon i miljön. Men det bekymret försökte Transportstyrelsen lösa med bilproducenterna genom introduktion av målmedvetna regler för tretton år sen. Bilproducenterna ålades till ett antal eftergifter för en Fiat-Seicento hos en behörig bilskrotning i Stenungsund. Därutöver fick de ansvaret att hopsamla de uttjänta bilarna till en auktoriserad bilskrot och ingen bilägare skulle ha längre än 5 mil till närmaste bilskrot eller mottagningsställe. Det senare anspråket har inte helt lyckats, varför företagen måste hämta skrotbilen hemma hos beställaren.

Attraktiva bildelar inbringar mer pengar på Fiat-Seicento för skroten i Stenungsund

Bilproducenterna bereddes skrota bilar i Stenungsund riktlinjer om en 95-procentig återföring av en Fiat-Seicento till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter massa års ihållande jobb har detta mål nåtts med bra marginal. Därför har fordran på betalning bytts till en godtagbar ersättning för ett bilvrak hos en Länsstyrelsen godkänd bilskrotning i Stenungsund. Men skrotningsutvecklingen hade inte lyckats utan Länsstyrelsens hänsynslösa inblandning på bilskrotarna. Skrotbilar kategoriserades som miljövanskligt avfall, och naturmyndigheten gavs i uppgift att tillse att de de kraftiga lagarna verkställdes ackurat. Avregistrering och skrotning med fullmakt av en Fiat-Seicento hos en legitimerad bildemontering i Stenungsund miljöreglerades och inspekterades så noga att olaglig business skulle upplösas. Det förorsakade också, att nära 50 % av Sveriges bilskrotar måste lägga ned sin verksamhet. Numera finns det bildemontering i Stenungsund som söker uttjänta Datsun-Sports med återvinning till de nya förordningarna. En etablerad bildemontering följer naturvillkoren utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Gamla uttjänta Fiat-Seicento och andra trotjänare är eftertraktade objekt.

Skrothandlare i Stenungsund tävlar om att köpa gamla Fiat-Seicento

Att bilskrot i Stenungsund har hård maktkamp om övergivna bilar är ingen ny information. Förbjudna utskeppningar har pågått under lång tid. Det redogörs i Kalmarposten hur klimatövervakare och aina bara kan se på, hur värden för hundratusentals kronor rullar förbi varje dag. Den samordnade brottsligheten har påträffat en ny och säker levebröd vid sidan av narkotikan. Och hanterande med utförsel av skrotbilar i trafik växer hela tiden. Bättre hade varit att skrota bilen för återvinning. Efterfrågan efter prisvärda begagnade fordon som Fiat-Seicento är högre än vid någon tidpunkt. Många, mer eller mindre samordnade, bilmekaniker köper och lagar tillräckligt grundligt med begagnade bilkomponenter. Detta är givetvis en missräkning för de aktiva naturhjältarna, som strider mot de höga avgasföroreningarna. I nuvarande pandemins uppmaning, att färdas med personbil istället för att resa kollektivt, växer engagemanget för förvärv av en prisvärd andrabil till hemmet främsta prioritet. Så en auktoriserad bilskrot i Stenungsund ser med sorgsenhet hur en uttjänt klimat- och inte säker Fiat-Seicento kör förbi sin återvinning.