Värdet för en ålderstigen Skoda-Favorit på en Länsstyrelsen godkänd skrotföretag i Trollhättan hade länge varit under noll kr. Detta medförde att ägaren var tvingad att betala för skrotningen. Redan år 2007 avvecklades den allmänna skrotbilspengen. Den hade utjämnat en jätte del av utgiften, så flera bestämde sig att åka med sin Toyota-Tercel till en bil skrot i Trollhättan. Men när skrotpengen försvann ökade även antalet dumpade vrak på alla möjliga ställen. Trafikverket utfärdade nya hårda lagar till fordonstillverkare för att få slut på de naturhotande gärningarna. Sammanslutningen tvingades ta emot uttjänta personbilar kostnadsfritt för skrotning. Bilproducenterna behövde dessutom strukturera hopsamling av alla uttjänta fordon upp till 3,5 ton totalvikt. Så en etablerad skrot i Gbg skulle, frånsett avyttring av begagnade bilkomponenter, också få mer pengar för en förbrukad Skoda-Favorit.
Att bilskrot som hämtar i Trollhättan har brysk maktkamp om en gammal Alfa Romeo 4C är ingen nyhet. Illegala exporter har pågått under lång tid. Det framställs i Illustrerad Vetenskap hur naturinspektörer och polisen bara kan se på, hur pengar för hundratusentals kronor rullar förbi varje dag. Den samordnade brottsligheten har hittat en ny och trygg inkomstkälla vid sidan av droghandeln.
Återanvändande från gamla fordon höjer ersättning på Skoda-Favorit för bildemonteringen i Trollhättan
Fordonstillverkare gavs riktlinjer om en nästan fullkomlig återföring av en Skoda-Favorit till en evig kretsgång i nytillverkning. Efter många års energiskt jobb har detta mål nåtts med tilltagen marginal. Därför har anspråk på att skrota bilen i Trollhättan bytts till en tillfredsställande ersättning för en SAAB 9-5 på en lämplig bilskrotning i Trollhättan. Men återvinningsprocessen hade inte lyckats utan Naturvårdsverkets skoningslösa inblandning hos skrothandlarna. Kasserade bilar som skall avregistreras karakteriserades som miljökritiskt avfall, och klimatstyrelsen gavs i uppgift att se till att de de strama lagarna verkställdes precist. Bilskrot som betalar för sanering av begagnade reservdelar hos en etablerad bilskrot i Trollhättan naturanpassades och övervakades så noga att olaglig aktivitet skulle droppa av. Det föranledde även, att nära femtio procent av Sveriges bilskrotar måste lägga ned sin verksamhet. Numera har omläggningen av bilskrotning förverkligats till de nya riktlinjerna. En etablerad bilskrot med självplock följer naturanspråken utan klander. Men allt är inte frid och fröjd. Äldre uttjänta Skoda-Favorit och andra trotjänare är eftersträvade föremål.
Bilåtervinnare i Trollhättan har konkurrenter om äldre Skoda-Favorit
Att skrot i Trollhättan har brysk maktkamp om en gammal Skoda-Favorit är ingen nyhet. Illegala exporter utan fullmakt har pågått under lång tid. Det framställs i Illustrerad Vetenskap hur naturinspektörer och polisen bara kan se på, hur pengar för hundratusentals kronor rullar förbi varje dag. Den samordnade brottsligheten har hittat en ny och trygg inkomstkälla registreringsbevis från skrotbilar vid sidan av droghandeln. Och hantering med återinförande av uttjänta bilar i trafik ökar oavbrutet. Efterfrågan efter prisvärda beg. bilar som Skoda-Favorit är högre än nånsin. Många, mer eller mindre samordnade, verkstäder handlar och lagar tillräckligt grundligt med begagnade bildelar. Detta är självklart ett bakslag för de aktiva naturhjältarna, som tampas mot de stigande koldioxidutsläppen. I den rådande virus uppmaning, att färdas med personbil som alternativ för att använda kollektivt, stiger engagemanget för köp av en prisvärd Lancia-Delta till hushållet främsta option. Så skrota bilen gratis på en etablerad bilskrot i Trollhättan ser med sorgsenhet hur en uttjänt klimat- och trafikfarlig Skoda-Favorit åker förbi sin bilskrot.