Bilskrot i Trollhättan tävlar om uttjänade Fiat-Dino

Bra besiktigade Fiat-Dino har fått en försäljningsframgång som inte någon gång tidigare avnjutit. Detta beror på den uppkomna situation med den rådande fruktade covid-19. Skräcken att åka allmänna bussar har inte avtagit via Regeringens rekommendationer med fordonsvrak. Under flera år har Regeringens beslut varit riktade mot strypa användning av övergivna bilar i Trollhättan. Riksdagens, höjda bensinpriser och trängselskatt är en del dylika typfall. Det har utmynnat till betydligt mer åkturer till och från arbetsplatsen har åkts med buss. Så hushållets andra-bil har fått retirera för andra köp. Men nu saknas total återvinning av en kasserad Lancia-Flavia genom bilskrot i Trollhättan mer än allt annat. Den oförutsebara morgondagen har lett till att få nytillverkade bilar avyttras till gemene man. Vilket omfattar de flesta statusprylar. Men en begagnad Fiat-Dino bryter mönstret på ett frapperande vis.

Fiat-Dino konkurrerar med kollektivtrafiken

Vanliga råd från Regeringen, som två m mellanrum också munskyddens mindre relevans, har ökat människors motvillighet att använda spårvagn. Att myndigheterna därtill uppmanar gemene man att köra bil ändrar inte misstrogenheten. Men hälften bilskrot Trollhättan av familjemedlemmarna har inte möjlighet att utnyttja någon bil. Därför är det mycket mer väsentligt än allt annat att erhålla ytterligare en gammal Fiat-Dino, så att alla i hushållet kan köra på ett betryggande vis. För referenserna skrota bilen i Trollhättan i all ära, fungerar nog tvåmeters-riktlinjen för sittande personer. Men för människor i trafik på trånga områden framställs det mera som en önsketänkande. På grund av detta skall förvärvande av en andrabil prioriteras som nummer ett.

Uttjänta Fiat-Dino rullar vidare

Bättre kördugliga Fiat-Dino med höga koldioxidavgaser och usel trafiksäkerhet kan i flertalet fall betraktas som skrot. Bortsett från bildemontering och att skrota bilen har de blivit attraktiva för den olagliga kriminaliteten för otillåten utförsel framför allt till Mellanöstern. Där är utdelningen sisådär tio gånger större än liknande svenska priser. Och det har etablerats en mängd små bilverkstäder, som med primitiva förbättringar kan få gamla Fiat-Dino godkända igenom en bilprovningen. Så konkurrensen förekommer redan för familjen, som är på jakt efter en prisvärd besiktigad andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Fiat-Dino

Behörig bilskrotning med avregistrering, som vanligtvis kasserar fordon för återvinning, frestar fordonsägare med höga ersättningar. Några miljövänner har utsett att lämna bilarna här med gott samvete, genom att avbryta ytterligare körning av klimatfördärvande och mindre trafiksäkra fordon. Men genom rädslan att åka kollektivt har den stora efterfrågan trissat upp priserna. De kasserade fordonen förblir antagligen på parkeringar med nedskräpning som följd. Natur och ärenden är sekundärt av hushållets trygghet under tvungna turer. Så dessa bra begagnade Fiat-Dino säljs som aldrig förr. Ur naturaspekt är det ett steg tillbaka många årtionden. Och frågan är oumbärlig. Kommer den att stanna där för jämnan?