Skrotbil Fiat-Campaqnola i Trollhättan går igen till bilskrot

Mot alla förståndiga odds skjuter handel av prisvärda besiktigade Fiat-Campaqnola i höjden, som aldrig tidigare har setts. Med understöd av politiska ställningstagande har bilkörning till och från jobbet bitvis ändrats till allmänna bussresor. Styrmekanismer som Bonus-Malus, chockhöjda dieselpriser och skatt för trängsel har medverkat till den miljöoptimerande handlingen.

Familjens andra-bil har lämnats för bilskrotning i Trollhättan. Men mitt uppe i den närvarande Coronapandemin kommer uppmaningar som hastigt ruckar arbetssätten. De ger gödning till att skrota bilen i Trollhättan och en av bilhistoriens anmärkningsvärda försäljningssuccéer, via att skrotade Fiat-Campaqnola förvandlas till allt annat en ett fordonsvrak. Däremot är övergivna bilar som är utbrända rena nedskräpning och ökar inte direkt trivseln i våra bostadsområden.

Fiat-Campaqnola konkurrerar med kollektivtrafiken

Allmängiltiga råd från Regeringen, som 2 meters distans och munskyddens mindre relevans, har höjt allmänhetens motsträvighet att åka allmänna bussar. Att myndigheterna också uppmanar vanligt folk att använda bilen rubbar inte skepticismen. Men bilskrot Trollhättan alla av hushållet har inte tillgång till en personbil.

Därför är det mycket mer väsentligt med fullmakt för skrotning än allt annat att anskaffa ytterligare en körduglig Fiat-Campaqnola, så att alla i familjen kan åka på ett betryggande vis. För referenserna i all heder, klaffar nog 2 m-principen för sittande personer. Men för personer i omlopp på trånga utrymmen låter det mera som en dröm. För den skull skall registreringsbevis fram vid återvinning av en andrabil behandlas med förtur.

Uttjänta Fiat-Campaqnola rullar vidare

Bilskrot i Trollhättan demonterar ner en  Fiat-Campaqnola

Billiga kördugliga Fiat-Campaqnola med stora CO2-utsläpp och usel trafiksäkerhet kan i de flesta fall leda till bildemontering och fragmentering. Med undantag av att skrota personbilen har de blivit tilltalande för den förbjudna brottsligheten för otillåten avregistrering med utrikeshandel i första hand till Nigeria.

Där är priset cirka 10 gånger mer än motsvarande svenska priser. Och det har startats många mindre bilverkstäder, som med ringa medel kan få rostiga trafikfarliga Fiat-Campaqnola godkända igenom en bilbesiktning. Så konkurrensen finns allaredan för familjen, som är på jagande efter en prisvärd gammal andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Fiat-Campaqnola

Legitimerade skrotfirmor, som mestadels skrotar bilen för bildelar, attraherar dumpade Nissan-Leaf ger pengar från bilskrot i Trollhättan med höga betalningar. Några miljövänner har föredragit att lämna personbilarna här med gott samvete, igenom att stoppa ytterligare drift av naturförsämring och lägre trafiksäkra personbilar. Men via fasan att åka spårvagnar har den stora efterfrågan höjt priserna.

De uttjänta personbilarna med dödsbo från bilproducenterna förblir antagligen på vägarna om inte bokning av skrotbil görs i Trollhättan. Bästa informationen om uttjänta fordon får man från företag i branschen. Miljö och trygghetsfrågor kommer i skuggan av familjens säkerhet under tvungna åkturer. Så dessa prisvärda begagnade Fiat-Campaqnola går åt som aldrig tidigare. Ur miljösynvinkel är det ett steg tillbaka otal decennier. Och frågan är essentiell. Kommer den att stanna där för jämnan?