Skrotade Honda-Pilot bilar åter i trafik

För ett antal år sedan författades enormt mycket om äldre dumpade Honda-Pilot, som de främsta klimatförstörare i nutid. Och det förekom absolut fakta i de flesta artiklarna. I trafiken är de gamla bilarna betydande större bovar för klimatet. Tillsammans med växthusgaser spyr de gamla fordonen ut mängder av co2 utsläpp. Miljörubbningen att skrota bilen i Partille, som orsakar naturkatastrofer, kan idag sammankopplas till växthuseffekten som koldioxidutsläppen förorsakar. En renommerad vetenskapsman uppmanar alla bilinnehavare att skrota bilen efter tio år. En sån åtgärd skulle förbättra klimatet så långt att utvecklingen skulle avvärjas. För den skull är det ett dråpslag för naturen i dag. Äldre billiga besiktigade fordonsvrak avyttras som aldrig förr, och folk står på kö för att införskaffa dessa. Men den upp och nedvända tillvaron har sin förklaring i ångesten för den bekymmersamma virus sjukdomen.

Honda-Pilot konkurrerar med kollektivtrafiken

Rådande råd från Folkhälsomyndigheten, som 2 m distans också munskyddens lägre betydenhet, har höjt allmänhetens ovillighet att använda allmänna bussar. Att myndigheterna även uppmanar allmänheten att skrota bil med körförbud förändrar inte misstron. Men hälften av hushållet har inte möjlighet att utnyttja en personbil. Av den orsaken är det mer centralt än allt annat att köpa ännu en äldre Honda-Pilot, så att alla i familjen kan köra på ett obekymrat vis. För referenserna i all aktning, klaffar nog 2 m-riktlinjen för sittande människor. Men för folk i trafik med övergivna bilar på begränsade områden gestaltas det mera som en utopi. Därför ska inhandlade av en andrabil ställas i främsta rummet.

Uttjänta Honda-Pilot rullar vidare

Bättre begagnade Honda-Pilot med höga växthusavgaser och dålig trafiktrygghet kan i de flesta fall gälla som skrot. Bortsett från att återvinna bilen på bilskrot Partille har de blivit lockande för den organiserade kriminaliteten för lagstridig utrikeshandel framför allt till Väst-Afrika. Där är priset cirka elva gånger större än motsvarande svenska priser. Och det har startats flertalet små verkstäder, som med ringa förbättringar kan få de uttjänta Honda-Pilot godkända igenom en bilprovningen. Så konkurrensen råder allaredan för hushållet, som är på jakt efter en prisvärd begagnad andra-bil.

Pandemin ändrar förutsättningar för Honda-Pilot

Legitimerade skrotar, som normalt skrotar fordon för bilskrotning, frestar fordonsinnehavare med stora betalningar. Några klimataktivister har valt att överlämna personbilarna här med gott samvete, genom att avbryta mer körning av naturfördärvande och mindre trafiktrygga fordon. Men via ångesten att resa allmänna bussar suget efter den gamla bilen ökat priserna. De kasserade personbilarna förblir antagligen på vägarna i många år framöver. Natur och säkerhetsförfrågan med bildemontering kommer i skuggan av familjens säkerhet under tvungna resor. Så dessa prisvärda kördugliga Honda-Pilot säljs till en skara av angelägna kunder. Ur klimataspekt vrids klockan tillbaka otaliga decennier. Och frågan är oundgänglig. Kommer den att stanna där för alltid?