När ägare till en bil kör till en besiktning i Arvidsjaur vet bilverkstaden i området att det går att tjäna pengar. Han vet, att närmare 40 procent av gamla personbilar är behäftade med klass två-fel. Att ha ett företag som skrota bilen Agnesberg inom bilbranschen bredvid en bilprovning är värdefullt. Och skulle ett kategori tre-oegentlighet anträffas, vet bilmekanikern med förvissning, att jobbet är hans, om inte ägaren väljer att skrota sitt fordon hos närmaste skrot. Numera är det inte komplicerat att beställa tid för fordonsvrak i Arvidsjaur, som generellt skall genomföras årligen. Redan för 50 år sedan kom ett riksdagsbeslut att AB Svensk Bilprovning skulle bildas. För tio år sedan upphävdes den statliga ensamrätten för fordonsbesiktning. Från den tiden har hallar etablerats i varje industriområde. Det föreligger chans att checka personbilen på drop-in tid utan att boka tid.
Förändrade bestämmelser för fordonsbesiktning i Arvidsjaur resulterar ofta till penningstraff
Men enstaka föreskrifter har nyss ändrats. Nu innefattar inte besiktningstiden som utgår ifrån nummerskyltens slutsiffran. Inte heller är den obligatoriska kallelsen kvar. Därför måste bilinnehavaren med övergivna bilar personligen att hålla koll på datum för fordonsgranskning i Arvidsjaur. Vid försummelse med det här får personbilen körförbud. Och skulle bilen stoppas av länsman, kostar det 1 500 kronor i böter. Det är fordonsägarens ansvar att känna till detta faktum. Statens inkomster uppskattar emellertid växa med ett antal miljoner kronor från försumliga bilägare.
Bilägare avgör själv tidpunkt för fordonsgranskningen i Arvidsjaur
Men han/hon kan själv styra, när den 1 besiktningen i Arvidsjaur ska ombesörjas. Senast trettiosex månader efter att fordonet registrerats i Sverige. Andra gången krävs fullmakt för bilåtervinning är efter tjugofyra månader. Därnäst måste bilen testas årligen. På Länsstyrelsens hemsida kan datumangivelse lätt upptäckas. Surfa in på deras webbsida och skriv in nummerskyltens nummer, så finns tidpunkten där. Oriktigheterna eller defekterna som uppdagas indelas i 3 klasser. En nivå ett-påpekande betyder att den skall fixas innan nästa års-inspektion. Ett klass två-påpekande medför, att det tvingas fixas inom en månad med ombesiktning som påföljd. Nivå tre-påpekande är ett säkerhetsbrist, som innebär körförbud genast. Fordonet får inte köras från bilgranskningen i Arvidsjaur. Det här leder ofta till skrotning på en ackrediterad skrot, som har befogenhet att skrota fordon med skrotningsintyg för avregistrering. Uppmärksamma att flera glömmer att fixa enkla kategori ett-felaktigheter. Men sådana flyttas upp en nivå med krav på efterkontroll vid nästkommande granskning.
Obehövliga felaktigheter påträffas av personbilsbesiktningen i Arvidsjaur
Det kan vara ekonomiskt lönsamt att utföra en simpel okulärkontroll före bilbesiktningen i Arvidsjaur. Konstigt nog är det defekter med enkla ingripanden, som avslöjar nivå 2-bristerna. Ett utfört ett dåligt hjul medför bilskrot Agnesberg en del stunder, att bilen godkänns utan ombesiktning för personbilsinspektionen i Arvidsjaur. Skyltbelysningen är det mest av enligt statistiken, men följs tätt av bromljus. Skifte av en söndrig lampa kan möjligen synas jobbig för många. Men det återfinns simpla anvisningar med filmer för flera av bilmärkena i You Tube. Ett annat ofta förekommande felaktighet på gamla fordon är att motorlampans varningslampa på instrumentpanelen inte släcks.
De flesta bilinspektörer avslöjar den sluges trickset att peta dän glödlampan. Men felaktigheten visar på, att fordonet drar onödigt mycket bränsle, så avgasföroreningar ökar möjligtvis bilskrotning av fordon över vad som är okey. Sonden är fastsatt på avgasröret vid katalysatorn och är simpel att växla. Den kan köpas till SEAT från Autoexperten under 700 kronor. Faran är stor att det här enkla bristen kan ses som ett fel i katalysatorn. I sådana fall kan utgifterna för vissa bilmärken vara mer än 30 000 kronor. Även anmärkningar på däckens mönsterdjup är ofta förekommande för bilinspektionen Arvidsjaur. Statistiskt är det många som måste på ombesiktning med nya hjul. Det är märkligt, eftersom det är väldigt spartanskt att kolla för fordonsinnehavaren. Kraven är åtminstone en komma sex mm mönsterdjup på sommarväglag och tre mm på vinterväglag. Friktionen mot vägen minskar bildemontering på däck under tre millimeter. Så utprovning under vintern kan ställa till med obefogade bekymmer. Men med enkla redskap kan avgiften, på grund av den årliga fordonsgranskningen Arvidsjaur, hållas till ett minimum av den kloke bilinnehavaren.